MANFAAT ZIKIR SEBELUM TIDUR

Kongsikan di



Pada zaman yang serba moden ini, masa terasa semakin pendek. Dari seawal bangun pagi, kesibukan menyebabkan waktu yang berlalu seakan terlalu cepat, tup tup dah petang. Badan keletihan mengejar kesempatan waktu, otak juga terasa letih memerah idea untuk menghasilkan sesuatu yang lebih produktif.

Manakala yang berkerja di rumah pula, tidak kurang sibuknya, kerja yang tidak pernah habis-habis ada kalanya akhirnya membuatkan badan lesu dan keletihan, terasa malas dan tidak cergas. Waktu itu tentu terfikir juga, alangkah baiknya jika mempunyai pembantu. Kalau yang berkemampuan bolehkan menyediakan seorang pembantu untuk membantu melancarkan kerja-kerja seharian. Bagaimana pula yang kurang berkemampuan?

Namun ada sesuatu yang ditinggalkan oleh Rasulullah untuk kita amalkan yang mana ia lebih baik dari seorang khadam. Dari Abu Hurairah katanya, Fatimah meminta kepada Rasulullah SAW seorang khadam untuk membantunya meringankan kerja-kerja rumah dan mengadu kepada Rasulullah SAW bahawa dia begitu penat berkerja. Jawab Rasulullah "Engkau tidak akan mendapatkan daripadaku. Mahukah aku tunjukkan sesuatu yang lebih baik daripada seorang khadam? Iaitu tasbih 33 kali, tahmid 33 kali dan takbir 34 kali sebelum engkau hendak tidur" (HR Mulim)

Jadi sebelum tidur berzikirlah Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali dan Allahuakbar 34 kali. Lakukan secara istiqamah (berterusan) dan kita akan dapat merasa kesannya. 

Bagi wanita yang tidak suci (berada dalam haid dan nifas) juga boleh berzikir dengan zikir ini. Jika ingin merasakan kesan keberkatannya, hendaklah dilakukan secara bererusan. Jika dilakukan sekali-sekala saja, kesannya tidak akan dirasai, jadi lakukan secara istiqamah.

SUMBER: MELUR HASANAH
loading...

0 Response to "MANFAAT ZIKIR SEBELUM TIDUR"

Post a Comment

Didakwah