NI'MAT DALAM BERJEMAAH

Kongsikan di


Sering diumpamakan hidup bersendirian umpama sebatang lidi yang mudah untuk dipatahkan,namun apabila ia dikumpulkan dan diikat bersama, pasti ia akan menjadi lebih keras dan sukar untuk dipatahkan. Tamsilannya adalah, apabila manusia itu hidup secara berjemaah, kemampuan dan kekuatannya akan berganda.

Atas daripada itu, perlulah diketahui serba sedikit mengenai pentingnya hidup dalam jemaah kerana ia merupakan iktibar bagi seorang pejuang untuk terus istiqamah menelusuri jalan yang dilaluinya.

1. Allah sayang kepada Muslim yang saling menyayangi

" Ada tujuh golongan yang Allah lindungi pada hari selain perlindungan Allah, antaranya dua orang yang mencintai kerana kerana Allah. Mereka bertemu dan berpisah keranaNya." ( riwayat Tirmizi )

2. Asas Kekuatan seorang Muslim

"seorang mukmin terhadap seorang mukmin yang lain seperti bangunan yang sebahagiannya menguatkan sebahagian yang lain." ( riwayat Muslim )

3. Keberkatan Allah bersama jemaah

" makanlah secara beramai-ramai dan jangan makan secara bertaburan. sesungguhnya keberkatan itu bersama jemaah. ( riwayat Ibnu Majah )

4. Kerja yang sukar menjadi senang

" dan hendaklah ada dalam kalangan kamu sekumpulan manusia yang menyeru kebaikan dan, menyuruh berbuat makruf dan melarang perbuatan mungkar. mereka itulah orang yang mendapat kejayaan." ( ali-imran : 104)

wallahua'lam

Sumber: http://rasulullahdihatiku.blogspot.my/
loading...

0 Response to "NI'MAT DALAM BERJEMAAH"

Post a Comment

Didakwah