Ketahui 6 Jenis Makanan Penyebab Sakit Sendi Yang Perlu Dielakkan

Kongsikan di

Sakit sendi atau radang pada sendi-sendi ni bukan saja dialami oleh galongan yang berusia. Golongan muda pun ada yang menghadapi sakit sendi. Penyakit zaman global ni tak kira umur dan kaum dah sekarang. Bila sebut sakit sendi mesti yang terlintas di sudut hati kita ialah penyakit orang tua kan..Betul tak??



Di dalam istilah perubatan sakit sendi disebut sebagai artritis. Dari mata kasar penyakit ini kita tak nampuk pun kan. Tapi bagi yang pernah mengalaminya pasti tahu betapa sakit dan deritanya menanggung penyakit ini.

Sendi-sendi manusia terdapat di tulang belakang dan bahagian lain tubuh badan seperti bahu, siku, pergelangan tangan, punggung, lutut, buku lali dan sendi jari kaki serta tangan.Sendi terbentuk apabila dua atau lebih tulang bertemu dan ianya berfungsi untuk melicinkan pergerakan.

Pelbagai punca yang dikaitkan dengan penyakit sendi. Kadang kala makanan yang diambil juga mempengaruhi kesihatan sendi kita. Di samping mengamalakan gaya hidup yang sihat, pemakanan yag seimbang juga perlu dititikberatkan.

Jom kita berkenalan dengan 6 jenis makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit sendi.

#1 Makanan bergoreng
Umum mengetahui menu harian rakyat Malaysia banyak yang digoreng. Makanan bergoreng rasanya memang sedap. Saya pun suka yang bergoreng ni. Tetapi kita tak boleh la nak makan setiap hari atau dijadikan amalan. Bak kata orang Kelantan "make sokmo".. Makanan bergoreng ni tinggi risikonya untuk kesihatan kita. Cuba perhatikan orang yang suka makan makanan bergoreng ni apa jadi dengan dia. Kolesterol tinggi confirm dah..Darah tinggi pun akan muncul juga la kalu tak berjaga-jaga.

#2 Garam
Biasanya garam banyak didapati di dalam makanan segera dan juga snek ringan. Jadi elakkan lah makan makanan sebegini. Ikan kering, ikan bilis juga mengandungi kandungan garam yang tinggi. Petambahan garam di dalam badan akan memburukkan lagi masalah radang sendi.

#3 Daging
Daging mengandugi zat besi yang tinggi dan sangat baik ubtuk diambil. Tapi bagi penghidap sakit sendi diwajibkan untuk tidak mengambil terus daging di dalam menu masakan harian. So waib elakkan ye bukan harus dah. Ini kerana lemak yang terdapat di dalam daging boleh menjadi bahan beracun dan secara tidak langsung memburukkan lagi masalah radang yang dihidapi.

#4 Alkohol dan Rokok
Bagi penganut agama Islam alkohol memang diharamkan diambil begitu juga dengan rokok. Tapi masih yang ramai yang merokok walaupun fatwa kata haram..Pelik bin ajaib kan..Bgai yang pentingkan kualiti kesihatan sepanjang hayat mesti menjauhi dua perkara ini tidak kira la seseorang itu muslim atau tidak.

#5 Gluten
Gluten ni sejenis protein yang terdapat di dalam gandum dan bijirin yang lain. Bagi penghidap penyakit radang sendi, sebaiknya perlulah menjauhi jenis makanan yang berasaskan gandum dan bijirain kerana adanya gluten di dalam jenis makanan itu. 

#6 Produk Berasaskan Susu
Kandungan protein yang terdapat di dalam susu mampu merosakkan sistem antibodi. Individu yang menderita penyakit sendi sebaiknya mengelakkan dari mengambil susu atau produk yang menggunakan susu sebagai bahan utama.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. 
loading...

1 Response to "Ketahui 6 Jenis Makanan Penyebab Sakit Sendi Yang Perlu Dielakkan"

  1. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    ayo segera bergabung dengan kami di fanspoker''com
    add pin bb 55F97BD0 ditunggu ya

    ReplyDelete

Didakwah