Awas!! Air Tangan Orang Yang Tak Solat


Tak lama dulu pernah sorang ustaz menyatakan: (seboleh-bolehnya)
"Jangan makan dari air tangan orang yang tak Solat!"
Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar, malahan orang yang tidak solat lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa a.s.

Kisahnya, pada zaman Nabi Musa a.s., ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. 

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. 

Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.



Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu atau isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dan sebagainya. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak tergamak kan?

Tapi lain pula halnya dengan kita hari ni. Pagi petang, mamak. Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Hati- hati dengan apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril a.s.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maksudnya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu.."
loading...

4 Responses to "Awas!! Air Tangan Orang Yang Tak Solat"

  1. Saya Teddy Lisa yang pengedar kereta, setia Islam. Adakah anda putus asa atau kecewa? yang anda menyesal pernah memulakan perniagaan? Adakah anda menghadapi masalah? atau anda hanya mendapat melalui kegagalan perniagaan? yang anda mahu untuk menghentikan proses keusahawanan? yang anda mahu untuk menghentikan perniagaan anda dan kembali ke sekolah untuk mendapatkan ijazah? i adalah mangsa semua cabaran-cabaran ini Jika salah satu keadaan di atas berkaitan dengan anda, maka saya mempunyai beberapa nasihat untuk anda, membina perniagaan yang pasti bukan satu tugas yang mudah ia adalah satu proses yang kebanyakan orang takut kepada cabaran yang terlibat dan itulah sebabnya banyak orang lebih suka menyimpan pekerja supaya mengambil langkah berani untuk memulakan perniagaan anda sendiri anda telah benar-benar membuktikan keberanian anda membina perniagaan yang berjaya dari awal hanya tentang surmounting cabaran tidak lebih, tidak kurang ada usahawan yang berjaya mempunyai satu perjalanan yang sempurna untuk bahagian atas dan tidak akan cabaran, kekecewaan dan kegagalan akan sentiasa berada di sana tetapi cara anda mengendalikan mereka yang menentukan sama ada anda akan berjaya atau tidak ramai orang-orang yang mengatakan mereka adalah pemberi pinjaman semua palsu, saya adalah seorang mangsa penipu internet untuk 9 bulan. saya rasa bahawa hidup saya sudah berakhir dan perniagaan ke bawah supaya saya melawat pengumuman pinjaman tapak satu hari, dan saya terserempak dengan tuan rumah yang besar, Aasimah Aadila, pengiklanan kredit dan saya mengambil iman dan memohon pinjaman daripada Rp500,000,000,000.00 selepas mengisi keluar bentuk dan semua proses yang telah dilakukan, saya telah diminta untuk membayar caj yuran perpindahan dan saya juga mengambil iman dan membayar yuran, sayang kejutan terbesar saya saya. Dia memberikan saya pinjaman Rp500,000,000,000.00 dengan kadar faedah yang sangat rendah 1% dan juga tanpa cagaran, tanpa penjamin dan tiada yuran pendaftaran kepada kejutan terbesar saya pinjaman saya diluluskan siap, dalam tempoh kurang daripada 5 jam saya mempunyai wang dalam akaun saya tanpa apa-apa masalah sebab mengapa saya membuat kesaksian ini hingga ke hari ini untuk dia, kerana dia berubah semua kesedihan saya kegembiraan dan ketawa rakan-rakan Indonesia saya, dia adalah Tuhan dihantar untuk membantu saya untuk keterangan hari ini bahawa anda menghubungi abang saya dan kakak saya dan anda akan berpuas hati dengan hidup lagi dan semua hidup saya, saya akan menjadi sangat greatfull untuk Aasimah Aadila hubungan pINJAMAN SYARIKAT Puan Aasimah Aadila sendiri e-mel (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) ,,,, dan mendapatkan pinjaman hari ini anda juga boleh menghubungi saya di (teddylisa2020@gmail.com) kawan saya (omogbudeabundace@gmail.com), beliau adalah orang yang meyakinkan saya untuk membayar yuran saya apabila saya takut bahawa dia mungkin menjadi salah satu penipu internet tetapi kasih sayang di kalangan semua pemberi pinjaman kredit masih seseorang yang mengambil berat apa-apa yang tidak pergi ke pemberi pinjaman dalam talian, mencari sebuah syarikat pinjaman geniue semoga Allah membantu kita semua sekali lagi alamatnya (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

    ReplyDelete

Didakwah