Assalamu 'alaikum
Adakah dibolehkan pegang or baca Al Quran tanpa wuduk and
saya pernah dengar orang kata dosa and kalau nak hapuskan dosa tu kena ambik
wuduk? Saya nak mintak tolong jelaskan artikel tentang
perempuan yang sedang haid boleh baca Quran , saya masih
confuse sebab dalam Quran kan ada sebut yang haid itu benda yang kotor, so,
betul ke boleh baca Quran masa haid?
Jawapan:
Yang kotor hanya darah haidh, bukan wanita yang mengalami
haid. Oleh itu tangan yang memegang, lidah yang menyebut, hati yang berfikir
dan kepala yang menghafal tidak terlibat dalam kotoran haidh.
Dalam hadis sahih, ketika Rasulullah s.a.w. sedang
beriktikaf, baginda meminta daripada A'isyah kain sarungnya. A'isyah keberatan
untuk memberi, katanya dia sedang haid. Lalu Rasulullah jawab, kamu tidak
haid di tangan kamu.
Dalam Sahih al-Bukhari, seorang wanita kulit hitam masuk
Islam. Oleh kerana tiada tempat tinggal, Rasulullah mengizinkannya membuat
khemah dan tinggal di dalam masjid. Padahal sebagai seorang wanita, dia
akan mengalami putaran haidnya yang normal.
Hadis terakhir ini dijadikan dalil oleh Ibn Hazm bahawa
wanita haid boleh masuk dan berurusan dalam masjid. Oleh itu yang kotor
hanya darah haid dan bukan wanita itu sendiri. Ibadah yang secara sahih
terlarang ketika haidh ialah solat, puasa dan tawaf.
Tambahan:
1. Hukum pegang al-Qur'an (musyhaf) tanpa wudhu':
Pendapat muttakhir adalah dibolehkan.
Dalil Al-Qur'an al-Waqi'ah ayat 79 (tidak menyentuhnya
kecuali orang-orang yang suci) telah pun dihapuskan khilafnya kerana
'orang-orang' dalam ayat itu adalah Malaikat dan ia berlaku di Lauh Mahfudz.
Imam alAlbani (Tamam al-Minnah) dan Dr Qardhawi (Fiqh
Taharah) telah mengesahkan hal ini. Ia bersumber dari Fiqh Ibn Abbas RA.
2. Hukum baca al-Qur'an tanpa wudhu'
Boleh membaca al-Qur'an bagi orang yang tidak berwudhu'
adalah ijma'. Berwudhu' itu adalah sunnah (Imam Nawawi, atTibyan, bab adab
Tilawah)
3. Wanita haidh baca al-Qur'an
Pendapat muttakhir dari al-Albani (Tamam alMinnah), dan
Dr Qardhawi (Fiqh Taharah) bolehnya wanita haidh membaca al-Qur'an.
Sebab utama: dalil hadis (dalam isu ini) adalah
bermasalah.
Walaupun pendapat muttakhir ini menyalahi Jumhur, tapi
manhaj salaf, jumhur tidak semestinya benar. Kebenaran ialah bila terbukti
dasar dan pegangan jumhur berjaya dibedah siasat semula dan kecacatan dalilnya
dikenalpasti.
loading...
0 Response to "HUKUM Memeggang, Mendengar Dan Membaca Al-Quran bagi wanita dalam Keadaan HAID"
Post a Comment