PETUA MUDAH ISTIQAMAH KE MASJID

Singgah di masjid, tengok ada seorang abang yang selalu saja ada di masjid pada lima-lima waktu solat. Asyik muka dia saja. Hairan. Lalu aku mendekatinya.

Alangkah bagusnya andaikata kita dapat istiqamah solat di masjid.
Tanya apa petuanya sampai dapat istiqamah ke masjid untuk solat berjemaah tu? 
“Mula-mula latih diri, dalam sehari, pergi ke masjid sekali. Sebulan abang buat macam tu. Sehari, pergi sekali.
Bulan kedua, tambah satu kali lagi. Dua waktu sehari pergi masjid. Dua bulan abang ambil masa.
Bulan keempat, tambah lagi satu. Jadi, tiga waktu. Tiga bulan latih diri istiqamahkan 3 waktu sehari.
Bulan ketujuh, tambah lagi satu. Yang ni, lama sikit masa ambil. Memang lama. Bermacam-macam dugaan ditempuhi. Dugaan paling besar adalah malas. Dugaan tayar pancit, demam, kerja banyak tu semua dugaan kecil.
Tahun yang kedua, baru dapat cuba 5 waktu dan abang cuba istiqamahkan sampailah sekarang. Masih mencuba sedaya upaya lawan nafsu. Nak pupuk dan didik diri, inilah perkara paling menyeronokkan dalam sehari-hari. Lebih seronok dari pergi melancong. ‘Melancong’ ke masjid 5 kali sehari. Indah.
Perjuangan ni akan berlangsung seumur hidup. Biarlah dalam hidup ni banyak duka lara sekalipun, tapi bila pergi ke masjid hati rasa terubat, hati gembira. Hidup ni tak lama. Kalau abang tak mampu buat yang lima di masjid ni, entahlah abang nak balik ke akhirat sana dengan berbekalkan apa.”
Aku tengok wajahnya. Cerah. Sejuk mata dan hati. Mungkin berkat dari ketabahan dan kerajinannya ke masjid. Dari malas menjadi ikhlas.
Indahnya bila nur telah melimpah di hati.
Sumber: tazkirahnet
loading...

0 Response to "PETUA MUDAH ISTIQAMAH KE MASJID"

Post a Comment

Didakwah