5 Cara Bina Tanggapan Betul Tentang Allah Dalam Jiwa Anak. Biar Sayang Allah!

Kongsikan di


Allah adalah Pencipta dan kuasa terulung dalam kehidupan kita. Bagaimanakah cara untuk kita mempromosikan Allah supaya penghayatannya terpasak kuat dalam jiwa anak-anak?

Ramai ibu bapa suka mengungkapkan dialog seperti ini "Kalau cakap bohong dengan mama, nanti kat akhirat Allah gunting lidah dia" ataupun "kenapa cakap macam tu? Berdosa, nanti Allah marah." Ia dituturkan bertujuan untuk menakutkan anak agar tidak mengulangi lagi kesalahan yang dilakukan.

Terfikirkah anda dialog tersebut akan ditiru dan digunakan oleh si kecil apabila bercakap dengan kawan-kawannya. Dari sisi yang positif, nyata anak anda mempunyai kesedaran tentang kewujudan Allah di sekeliling mereka.

Bagaimanapun, yang agak dibimbangi tentang dialog-dialog tersebut adalah mesej yang dibawakan tentang sifat-sifat Allah. Kadangkala, oleh kerana kita hendak menakut-nakutkan anak-anak dengan Allah, kita telah mencipta satu imej negatif tentang Tuhan dalam kotak pemikiran mereka. Ayat-ayat seperti "Nanti Allah marah", "nanti masuk neraka, seolah-olah mempromosikan kebengisan Allah kepada kanak-kanak.

Walhal, Allah berfirman dalam sebuah hadis Qudsi yang bermaksud: "Sesungguhnya rahmatKu itu mendahului kemurkaanKu" (Riwayat Bukhari & Muslim).

Sebagai ibu bapa, kita seharusnya menanamkan dalam jiwa anak tentang betapa penyayangnya dan pengasihnya Allah SWT. Janganlah disebabkan kita habis upaya hendak mengawal kerenah anak-anak hingga meletakkan Allah hanya sebagai penghukum sahaja.

Ini adalah cara terbaik membina tanggapan betul tentang Allah dalam jiwa anak-anak yang masih suci dan bersih.

1. Guna sumber yang sahih
Kita boleh menggunakan 99 nama Allah untuk memperkenalkan kanak-kanak kepada Pencipta mereka. Dengan adanya garis panduan ini, anak-anak akan didedahkan denga persepsi yang betul tentang Tuhan. Contohnya, "Allah itu Al-Khaliq, Dialah yang cipta tangan, mata, hidung dan mulut kita. Hebatkan Allah, sebab ciptakan kita ni cantik semuanya!"

2. Ingatkan ganjaran Allah
Setiap kali anak-anak melakukan kebaikan, ingatkan mereka tentang ganjaran yang bakal diterima di akhirat kelak. Contohnya, "Masya-Allah, hari ini Afiq solat dengan mama, lepas tu tolong mama susun pinggan. Mesti Allah sayang dengan Afiq sebab buat baik dengan mama. Nanti Allah bagi Afiq pahala banyak sangat di akhirat nanti."

3. Imbangi kisah teladan
Seimbangkan kisah-kisah azab dan seksa yang menjadi pembalasan pada orang yang fasik dengan kisah-kisah ganjaran yang Allah berikan kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Kajian mendapati bahawa kanak-kanak mempunyai tanggapan negatif terhadap penghukum. Jadi, kita mestilah berhati-hati dalam membentuk persepsi yang betul terhadap Allah SWT.

4. Kaitkan kejayaan dengan rahmat Allah
Sekiranya anak anda mencapai sesuatu kejayaan, sentiasa ingatkan mereka ia datang daripada Allah. Contohnya apabila anak mencapai satu kejayaan, jangan lupa ucapkan "Alhamdulillah, Aiman dah usaha bersungguh-sungguh. Mesti Allah nampak usaha Aiman dan Dia beri keputusan yang baik untuk Aiman."

5. Setiasa pesan Allah sayangkan mereka
Sebagaimana anak-anak perlu tahu yang mereka disayangi oleh papa dan mama, mereka juga mesti diberitahu yang kasih sayang Allah terhadap mereka lebih daripada kasih sayang manusia. Tentu mereka gembira dan berasa selamat kerana tahu Allah sentiasa sayang dan menjaga mereka setiap masa.

Semoga dengan cara yang betul kita memperkenalkan sifat-sifat Allah kepada anak-anak, mereka dapat membesar sebagai anak yang mencintai Allah SWT lebih daripada segala-galanya di dunia ini.

Sumber: Nur Edzati Kamaluddin, Ahli Gabungan PERTIM (Persatuan Tadika Islam Malaysia)
loading...

0 Response to "5 Cara Bina Tanggapan Betul Tentang Allah Dalam Jiwa Anak. Biar Sayang Allah!"

Post a Comment

Didakwah