SubhanAllah !!! Inilah Sunnah Rasulullah, Yang Menolong Isteri Mencuci Pakaian.Ada Ke Suami Zaman Sekarang Berbuat Demikian?

Kongsikan di



Empat nasihat Rasulullah SAW untuk para suami mengenai tugas mencuci pakaian yang terkandung dalam buku ciptaan Syaikh Fuad Shalih yang berjudul Liman yuriidu Az Ziwaaj wa Tazawuj.


Syaikh Fuad merasa perlu mencantumkan hadits ini agar para suami segera sedar agar tidak selalu menuntut isteri mempersembahkan yang terbaik untuk dirinya, sebaliknya ia juga harus mempersembahkan yang terbaik untuk isterinya

Empat nasihat ini sangat mengajar suami untuk menjadi yang terbaik di rumah.
Berikut empat nasihat yang disampaikan Rasulullah SAW:

          Bersihkan Bajumu.
Nasihat pertama ini mempunyai dua dimensi. Dimensi pertama ada pada proses. Dimensi kedua terletak pada hasilnya.

Sebagai sebuah proses, "cucilah bajumu" bermakna berkongsi dengan isteri dalam menyelesaikan pekerjaan-pekerjaan dirumah, khususnya bagi keluarga yang tidak mempunyai pembantu rumah tangga.

Mencuci baju tidak dibebankan kepada isteri saja, tetapi suami juga harus melakukannya. Baik mencuci dengan tangan maupun dengan mesin basuh.

Konsep berkongsi pekerjaan inilah yang di ajarkan oleh Rasulullah. Walaupun beliau adalah Nabi, pemimpin negara, qiyadah dakwah dan panglima perang, beliau selalu menyempatkan diri untuk membantu isteri-isterinya menyelesaikan pekerjaan rumah tangga.

Dilihat dari dimensi hasil, "cucilah bajumu" membuat suami tampil dengan pakaian rapi dan kelihatan menghisap di depan isterinya.

Cukup banyak suami tidak memerlukan pandangan yang rapi di hadapan isterinya, terlebih ketika malam tiba. Sebaliknya, ia selalu menuntut isterinya tampil prima di hadapannya, mengapa ia tidak menuntut dirinya melakukan perkara yang sama?

Didalam Islam selalu menjunjung keadilan bukan? Kita para suami kadang-kadang belum juga memahami bahawa wanita itu tidak selalu mencurahkan perasaannya kepada suami.

Ia kadang-kadang menyimpannya di hati dan berusaha menyabarkan diri. Apabila kita para suami dengan mudah mengatakan "Pakailah baju yang indah", para isteri hanya menahan sabar melihat kita menghampirinya dengan baju berbau ataupun kusut.

Mari kita memulakan berusaha merubah itu semua demi isteri yang berusaha selalu menjadi sosok wanita hebat di depan para suami.

           rapikan rambutmu
Ketika berangkat kerja, ketika hendak syura, ketika mahu mengisi pengajian, kita para lelaki yang tidak suka berdandan.Sebaiknya, sekurang-kurangnya kita merapikan rambut.

Rakan-rakan kita juga tak boleh merawat kita ketika sedang sakit. Yang setia menemani, yang setia merawat bukankah tidak lain adalah sosok isteri. Dan tidak ada orang lain yang boleh memanaskan di kala kesejukan melainkan isterinya sendiri. Lalu mengapa kita sebagai suami justru tak boleh tampil rapi saat bersamanya?
         
            Gosoklah gigimu
Bau mulut adalah satu hal yang mengganggu komunikasi dan menjadi sekatan kedekatan. Disaat seorang suami tidak menyukai isterinya mengeluarkan bau apabila ia berbicara, demikian sebaliknya isteripun sebenarnya tak suka jika suaminya menghampirinya dengan bau yang tak sedap.

Adalah junjungan kita yang mulia, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, setiap akan masuk rumah, beliau bersiwak terlebih dahulu.

Dalam hadis yang diriwayatkan Imam Muslim, Bunda Aisyah menjadi saksi kebiasaan Rasulullah ini. Ketika ditanya, "Apa yang dilakukan pertama kali oleh Rasulullah jika dia memasuki rumahnya?" Beliau menjawab: "Bersiwak".

Maka sungguh nasihat ini harus dikerjakan oleh para suami. Hendaklah ia rajin bersugi atau menggosok giginya.

Jika berduaan dengan isteri, pastikan sudah gosok gigi. Pastikan tak ada bau yang mengganggu. Hingga curhat pun menjadi mengasyikkan. Hingga berduaan pun jadi penuh kemesraan.

Dan lebih dari itu, menggosok gigi atau bersiwak mendatangkan dua kebaikan. Kebersihan dan kesihatan mulut, serta mendatangkan keredhaan Tuhan. "Bersiwak itu membersihkan mulut dan membuat Tuhan redha" (HR. Al Baihaqi dan An Nasa'i).

Berhiaslah untuk isterimu
Para sahabat Nabi adalah suami-suami yang terdepan dalam mengamalkan nasihat ini. Ibnu Abbas berkata, "Aku suka berhias untuk isteriku sebagaimana aku suka isteriku berhias untukku."

Mengapa demikian, kerana Ibnu Abbas yakin, "Sesungguhnya berhiasnya suami di hadapan isterinya akan membantu isteri menundukkan pandangannya daripada melihat laki-laki selain suaminya. Berhiasnya suami di hadapan isterinya juga makin mendekatkan hati kedua-duanya. "


Jika para sahabat yang sibuk berdakwah dan berjihad tidak lalai berhias untuk isterinya, bagaimana dengan kita? Semoga dapat meneladani mereka.
loading...

1 Response to "SubhanAllah !!! Inilah Sunnah Rasulullah, Yang Menolong Isteri Mencuci Pakaian.Ada Ke Suami Zaman Sekarang Berbuat Demikian?"

  1. bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete

Didakwah