Memohon Selamat Dari Sifat-Sifat Buruk

Kongsikan di



اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُبِكَ مِنَ الْجُبْنِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ الْبُخْلِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ أَنْ أُرَدَّ إِلَى أَرذَلِ الْعُمُرِ ، وَ أَعُوذُبِكَ مِنَ فِتْنَةِ الدُّنْـيـَا وَعَذَابِ الْقَبْرِ



Maksudnya : Ya Allah , sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut , dan dari sifat kedekut, aku mohon perlindunganMu dari ditimpa penyakit nyanyuk , serta aku mohon perlindunganMu dari fitnah dunia dan azab qubur .

Keterangan & Petua Beramal

Menurut al-Imam Ahmad bin Muhammad Al-Qastalaniy, beliau mengatakan umur أَرذَل ini adalah seburuk-buruk peringkat umur yang dilalui menyebabkan seseorang itu tidak dapat mengetahui apa yang dahulunya diketahui.
Antara penyakit yang paling dibimbangi menjelang usia meningkat tua adalah nyanyuk .

Penyakit lupa yang ekstrim ini biasanya berlaku akibat kurangnya amalan berfikir , membaca dan mengingat .

Untuk mengelakkan berlakunya penyakit ini , amalkanlah membaca , mengingat dan berfikir secara intensif . Bahan bacaan yang paling mulia adalah al-Quran , al-Hadith , ilmu agama dan semua maklumat yang bermanfaat untuk kita dan umat Islam .

Di samping itu , kita cuba amalkan membaca doa ini selepas membaca tasyahud akhir sebelum memberi salam ataupun sesudahnya .

Sumber: AkuIslam
loading...

1 Response to "Memohon Selamat Dari Sifat-Sifat Buruk"

  1. ditunggu apa lagi hanya dengan minimal deposit 10.000
    mari coba keberuntungannya bersama dengan kami di fanspoker^^com

    ReplyDelete

Didakwah