Padah Minum Produk Pemutihan, Ketahui Baik Buruknya Dahulu

Kongsikan di

Image result for  Produk Pemutihan


Sudah sebati dalam kehidupan masayarakat masa kini, orang yang cantik itu sering diukur menerusi kesempurnaan fizikal yang merujuk kepada bentuk badan, rupa paras serta keadaan kulit. Jadi tidak hairanlah kebanyakan wanita sering terpengaruh untuk mencuba pelbagai jenis produk pemutih tanpa berkira meskipun memerlukan bajet bulanan yang agak besar.

Sebagai contoh, makananan tambahan kolagen serta pil dan minuman pemutih kini mendapat tempat di hati masyarakat yang bukan sahaja dikatakan dapat mencantikkan dan mencerahkan kulit malah memiliki khasiat tersendiri untuk menganjal tekstur kulit.
Namun berapa orang sahaja yang sedar bahawa kolagen serta makanan tambahan pemutih ini sebenarnya adalah pembunuh senyap?
Untuk pengetahuan semua, pengambilan produk pemutih dan kolagen secara berlebihan sebenarnya dapat memberi kesan sampaingan kepada fungsi hati dan buah pinggang. Jaga-jaga dan jangan terlalu taksub jika tidka mahu fungsi kedua organ penting dalam tubuh ini terjejas!
Lima Kesan Sampingan Utama Produk Kolagen & Pemutih Kulit:-
#1 Alergik
Tidak berlaku pada semua, namun ada sesetengah individu yang memiliki keadaan kulit yang sensitif. Pengambilan produk pemutih kadang-kala boleh menyebabkan reaksialergik seperti tumbuhan bintik merah atau radang pada permukaan kulit. Jika ini berlaku, lekas berhenti dariapda terus menggunakannya. Sila berjumpa doktor untuk dapatkan penjelasan. Jangan lupa bawa produk tersebut bersama.
#2 Kanser
Pernah dengan sejenis campuran dalam produk-produk kecantikan dan pemutihan yang digelar hydroquinone? Jika tahu, anda pasti akan jadi seriau. Tahukan anda bahawa beberapa kajian telah membuktikan bahawa hydroquinone didapati menjadi punca kepada beberapa jenis kewujudan kanser pada manusia. Ada beberapa buah negara telah pun mengharamkan pengguna hydroquinone dalam sebilangan produk dan ubat-ubatan.
#3 Gangguan Pada Fungsi Kulit
Sesetengah ramuan produk yang ada dalam produk pemutih akan menggangu proses semula jadi penghasilan melanin (tisu kulit) bahkan akan menjejaskan kadar hormon kulit seseorang.
#4 Tekanan Fizikal
Ada antara kandungan produk pemutih yang bakal menyebabkan beberapa simptom tindak balas pada tubuh seperti insomnia (masalah susah tidur), loya, muntah-muntah, ketidak-hadaman, pening kepala dan lain-lain.
#5 Kerosakan Buah Pinggang
Pengambilan produk pemutih secara berterusan mungkin membahayakan keadaan buah pinggang anda. Tidak kisahlah sama ada produk itu berkesan atau pun tidak, asalkan ia memutihkan, sedikit sebanyak ia tetap akan memberi kesan buruk pada tubuh. Jangan terkejut andainya tiba-tiba buah pinggang anda berhenti berfungsi dengan sendirinya. Ngeri tak?
Penjelasan Pakar
Menurut artikel yang pernah diterbitkan Sinar Harian pada Mei 2015, Pakar Toksikologi, Keselamatan dan Terapi Makanan Jabatan Sains Nutrisi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, dr Norazlanshah Hazali berkata, kesan pengambilan kolagen tanpa had tidak akan dilihat serta-merta sebaliknya, pada jangka masa panjang jika digunakan secara berterusan.
“Apabila produk dengan kandungan kolagen masuk dalam tubuh, ia akan diproses di hati dan dipecahkan kepada molekul kecil.
“Jika diambil berlebihan, ia memveri beban kepada hati yang perlu bekerja keras memproses bahan tersebut,” katanya.
Tambahnya, selepas selesai proses di hati, kolagen akan diangkut dalam darah untuk dihantar ke seluruh tubuh.
“Kolagen akan diuraikan kepada asid amino dan diangkut menerusi darah ke kawasan yang diperlukan seperti otot dan kulit.
“Lebihan kolagen pula tidak boleh disimpan di dalam badan sebaliknya perlu dikumuhkan melalui air kencing dan najis,” jelas Dr Norazlanshah.
Maka, pengguna berisiko mengalami kerosakan hati.
Bergantung Pada Badan
keberkesanan produk kolagen bergantung kepada keupayaan badan untuk menyerapnya.
Pakar Kulit Poliklinik Dr Suraya, Dr Suraya Sudin berkata, kandungan kolagen tinggi dalam produk di pasaran tidak menjamin keberkesanan produk tersebut.
“Pada usia 40 tahun, kolagen semakin kurang dna perlu diganti. Kerana itu ramai yang mengambil produk tambahan,” katanya.
Produk kolagen yang terdapat di pasaran berfungsi mencantikkan kulit. “Vitamin C perlu dititikberatkan dalam menghasilkan kolagen baru dalam tubuh. Ada produk mengandungi 10,000Mg kolagen untuk setiap penggunaan.
“Jumlah tinggi tidak menjamin hasil yang bakal diperoleh. Pengguna perlu cuba dan melihat hasilnya sendiri,” katanya.
Beliau menerangkan, tiada kesan juga mungkin disebabkan produk tersebut diperbuat daripada sumber kolagen tiruan atau mungkin tidak sesuai dengan tubuh seseorang.
“Kolagen disuntik pula lebih diyakini kerana ia diserap terus kulit. Pastikan ia asli supaya tidak memudaratkan kesihatan,” katanya.
Jelasnya, pengambilan kafien bersama kolagen juga antara penyebab ia tidak berkesan pada tubuh. “Bukan tidak boleh minum kafien cuma itu antara faktor penyebab kolagen cepat hilang. Jika ambil gula yang banyak pun boleh kurangkan kolagen.
“Asap rokok dan cahaya matahari juga menyebabkan kolagen pecah dan terurai,” jelasnya lagi.
Tak Mungkin Boleh Putih Sekelip Mata
Beringatlah bahawa tiada kecantikan yang dapat dikekalkan selama-lamanya. Apa yang paling penting adalah penjagaan kesihatan tubuh. 
Jika difikirkan dengan logik akal sekalipun, mana mungkin dengan hanya memakan pil dan meminum air campuran kolagen dan pemutih itu dalam sekelip mata boleh menukar warna kulit yang kusam dan gelap menjadi putih kemerah-merahan. Mesti ada “sesuatu” dalam produk tersebut.
Ya, mungkin sekarang anda rasa sihat, tapi sewaktu dah tua nanti… apabila daya ketahanan badan sudah semakin lemah, kesan sampingan dari cara anda yang tidak berhemah dek kerana terlalu obses mahu menjadi putih itu tadi akan mula bertindak balas, menghasilkan penyakit.
Sumber : wanista.com

loading...

1 Response to "Padah Minum Produk Pemutihan, Ketahui Baik Buruknya Dahulu"


  1. ayo segera bergabung dengan kami
    di fanspoker^^com || karna difans anda bisa mendapatkan keuntungan lebih besar
    ayo tunggu apa lagi segera di add pin bb kami 55F97BD0 || saya tunggu di add nya ya...

    ReplyDelete

Didakwah