Malaikat, Pesuruh Allah SWT

Kongsikan di

Percaya kepada Malaikat adalah salah satu dari 6 Rukun Iman bagi orang Islam. Hendaklah kita meyakini sepenuhnya, bahawa Allah ada mempunyai pesuruh yg sentiasa patuh kepada-Nya. Malaikat adalah sejenis makhluk yg diciptakan oleh Allah drpd Nur (cahaya) mereka tidak makan, tidak minum tidak lelaki tidak perempuan, tidak mempunyai ibu mahupun bapa serta tidah pernah berkahwin kerana mereka tidak mempunyai nafsu spt yg dimiliki oleh manusia dan haiwan.

Malaikat adalah hamba² Allah yg mulia, yg sentiasa mengerjakan segala yg diperintahkan oleh Allah kepada mereka, sesuai dengan firman Allah SubhanAllah Wa Taala:
"Malaikat² itu tidak menderhakai Allah terhadap segala yg diperintahkan keatas mereka, dan mereka mengerjakan segala yg diperintahkan Allah keatas mereka". ( Al-Tahrim, 6)

Bagamanapun sebahagian ulamak telah mencuba merumuskan ciri² Malaikat ini sesuai dengan tuntutan Wahyu Illahi yg termasuk dalam Al-Quran:
> Malaikat sejenis makhluk Allah yg halus (tidak dapat dilihat oleh manusia, kecuali dengan izin Allah) yg diciptakan dari Nur (cahaya).
> Malaikat boleh menukar rupa dan menjelma menjadi bentuk dengan izin Allah. Rasulullah Salawatu Alai Wasalam pernah melihat Malaikat berbentuk manusia. Siti Maryam, bunda Nabi Isa juga pernah didatangi oleh Malaikat yg merupa spt seorang pemuda tampan, sebagaimana termaktub dalam Al-Quran, surah Maryam, ayat 17, yg bermaksud "... maka Malaikat itu merupakan dirinya (di hadapan Maryam) sbg seorang manusia ... "
> Tidak memiliki Jantina, tidak lelaki tidak perempuan dan tidak pula khunsa.
> Tidak mempunyai hawa nafsu (nafsu seks nafsu makan nafsu minum dan sebagainya)
> Dapat menempuh perjalanan yg jauh dalam masa yg singkat dengan keistimewaan tertentu yg diizinkan oleh Allah SubhanAllah Wa Taala, sbg contoh ialah perjalanan Malaikat yg membawa Rasulullah dalam peristiwa Israk dan Mikraj.
> Malaikat adalah hamba Allah yg terpelihara daripada dosa dan kesalahan.
> Malaikat adalah makhluk yg dapat mengerjakan pekerjaan² berat yg tidak kuasa manusia mengerjakannya.
> Malaikat adalah tentera² Allah yg banyak menpunyai kelebihan dan keistimewaan yg dikurniakan Allah.

Malaikat itu amat ramai sekali, tiada seorang manusia pun dapat mengetahui tentang jumlahnya. Namun yg wajib diketahui oleh orang yg beriman hanyalah 10 malaikat saja yg masing² mempunyai tugas² tersendiri yg dibebankan kepada mereka oleh Allah iaitu:

1. Jibril A.S.
Menyampaikan wahyu Illahi kepada Nabidan Rasul serta orang² pilihan Allah.

2. Mikail A.S.
Menurunkan kenikmatan², hujan, panas, mengatur rezeki, menjaga samudera dan lain².

3. Israfil A.S.
Menjaga Lauhi'l-Mahfuzh (tempat yg ditentukan oleh Allah utk mencatat segala perkara yg akan, sedang dan sudah berlaku di alam ini) disamping bertugas meniup serunai sangkakala (nafiri).

4. Izrail A.S.
Mencabut nyawa sekalian makhluk termasuk nyawanya sendiri.

5 & 6 . Mungkar dan Nakir A.S.
Menyoal mayat di dalam kubor.

7 & 8. Raqib dan Atid A.S.
Mencatat amalan baik dan amalan burok setiap manusia.

9. Ridhwan A.S.
Menjaga Syurga.

10. Malik A.S.
Menjaga Neraka.

Sumber: http://mr-tazkirah.blogspot.my
loading...

0 Response to "Malaikat, Pesuruh Allah SWT"

Post a Comment

Didakwah