APAKAH HUKUM SEDEKAH ALFATIHAH KEPADA SI MATI MASIH RAMAI YANG TIDAK TAHU

Kongsikan di


Bagi umat Islam, bahkan bukan muslim, sudah tidak asing lagi dengan surat Al-Fatihah. Surat Al-Fatihah yang juga dikenali sebagai Ummul kitab juga sering dibaca ketika dalam pelbagai majlis agama.
Pembacaan Al-Fatihah berbeza-beza mengikut situasi. Contohnya, apabila dalam majlis, untuk majlis mendapat keberkatan dari Allah, pembukaan majlis akan dibacakan surat Al-Fatihah, berharap mendapat berkah dari membaca ayat tersebut.
Dalam pengajian di pondok, sebelum memulakan pengajian kitab, seorang Ustaz yang mengajarkan kitab akan mengirimkan Al Fatihah untuk pengarang kitab.
Tapi yang menjadi persoalan, apakah hukum mengirim Al-Fatihah kepada orang yang sudah meninggal dunia? Adakah dibenarkan dalam Islam?
Jadi sebelum menjawab permasalah ini dengan lebih lanjut, mari kita ketahui tentang dari keutamaan surah Al-Fatihah terlebih dahulu.
Banyak sekali keutamaan atau fadhilah dari Al-Fatihah, bahkan solat tanpa membaca Al Fatihah dikira tidak sah dan tidak akan diterima. Keutamaannya lain Surat Al Fatihah adalah ia merupakan ibu segala doa dan penawar jika ada masalah.
Jadi, berbalik kepada topik asal, apa hukum mengirim Al-Fatihah kepada orang yang sudah meninggal dunia?
Menurut Mazhab Hambali, Maliki dan Hanafi, tiada khilaf mengirim bacaan al-Quran kepada si mati. Manakala dalam Mazhab Asy-Syafi’i, ada dua pendapat. Pendapat pertama mengatakan bacaan Al-Quran tidak sampai kepada si mati. Pendapat yang kedua pula mengatakan bacaan Al-Quran tetap sampai kepada si mati.
Menurut Ustaz Azhar Idrus, pendapat kedua inilah yang ramai difatwakan oleh ulamak-ulamak Mazhab Asy-Shafi’i, bahawa sesungguhnya pahala membaca Al Fatihah akan sampai kepada si mati. Jadi kalau nak baca pun boleh, kalau tak baca pun boleh.
Demikianlah sedikit perbahasan tentang hukum mengirim Al Fatihah untuk orang yang sudah meninggal dunia, semoga bermanfaat. Insyaallah boleh kongsikan artikel ini supaya dapat menjadi rujukan bagi rakan media sosial anda.
loading...

1 Response to "APAKAH HUKUM SEDEKAH ALFATIHAH KEPADA SI MATI MASIH RAMAI YANG TIDAK TAHU"

  1. mari coba keberuntungannya bersama kami hanya dengan
    deposit minimal 10.000 bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apalagi, segera bergabung bersama kami di F*A*N*S*P*O*K*E*R

    ReplyDelete

Didakwah