RISIKO MASALAH FIBROIDS KETIKA HAMIL

Kongsikan di


Bagi mereka yang hamil dan dalam masa sama memiliki fibroids, kebanyakannya melalui proses hamil seperti biasa dan tidak mengalami sebarang komplikasi.

Namun risiko komplikasi tetap ada seperti keguguran, pendarahan, kelahiran pramatang dan gangguan kedudukan bayi dalam rahim. Untuk mengesahkan seseorang wanita mempunyai masalah fibroids, ujian ultrasound perlu dijalankan.

Ini kerana pemeriksaan klinikal sahaja terutamanya bagi fibroids bersaiz kecil adalah sukar.

Pilihan laih dengan melakukan ujian MRI atau magnetic resonance imaging. Kedua-dua ujian ini dapat mengesahkan dan juga menentukan saiz serta lokasi fibroids itu.

Daripada ujian pengesahan itu, rawatan akan ditentukan. Rawatan untuk wanita yang mempunyai masalah fibroids ini adalah berbeza antara satu sama lain. Dalam kebanyakan kes, tiada rawatan khas yang diberikan. Hanya ubat penahan sakit juga pemantauan berkala untuk melihat perkembangan saiz fibroids itu.

Kadang-kadang pil hormon diberikan untuk mengecutkan saiz fibroids. Jika saiznya besar dan menyebabkan komplikasi seperti pendarahan, pembedahan perlu dipertimbangan.

Terdapat beberapa pilihan untuk pembedahan dan tidak semua membabitkan pembuangan keseluruhan rahim pesakit. Bagi wanita hamil dan memiliki fibroids, pemeriksaan berkala perlu dilakukan sepanjang tempoh hamil untuk memastikan keadaan dan juga kedudukan janin.

Dalam kebanyakan pesakit, mereka berjaya melahirkan bayi seperti biasa dan tidak perlu menjalani pembedahan untuk melahirkan bayi.

Sumber: Hmetro
loading...

2 Responses to "RISIKO MASALAH FIBROIDS KETIKA HAMIL"

  1. bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete
  2. HIDUPMU AKAN LEBIH BAHAGIA SETELAH BERGABUNG DI DEWALOTTO
    BURUAN DAFTARKAN DIRI ANDA SEKARANG JUGA !

    ReplyDelete

Didakwah