ADAKAH ALLAH TERIMA DOAKU?

Kongsikan di

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)

Selama ni kita doa berdoa, adakah Allah terima doa kita???



Orang Yang Dikabulkan Doa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَسْتَجِيبَ اللَّهُ لَهُ عِنْدَ الشَّدَائِدِ وَالْكَرْبِ فَلْيُكْثِرْ الدُّعَاءَ فِي الرَّخَاءِ

Dari Abu Hurairah radliallahu 'anhu ia berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang suka Allah mengabulkan  doanya ketika dalam keadaan kesukaran dan kepayahan, maka hendaknya ia banyak berdoa ketika dalam keadaan lapang." (HR Tirmizi No: 3304) Status Hasan

Pengajaran:

1.  Allah sentiasa mengabulkan doa hambanya yang meminta.

2.  Allah mengabulkan doa seseorang yang berdoa ketika ia berada dalam kesusahan dan kepayahan hasil dari  amalannya yang sentiasa berdoa ketika lapang.

3.  Perbanyakkanlah berdoa ketika kita lapang dan selesa.

Ayuh perbanyakkan berdoa dalam apa jua situasi kita. 

Sumber: telegram.me/hadisharian_ikram

Jadi.. Jom angkat tangan, mohon munajat dan aminkan doa ini...

DOA UNTUK PERBAIKI DIRI

Ya Allah, hatiku terlalu keras hingga sukar sekali untuk menitiskan airmataku apabila saat mengenangkan dosa-dosaku.. Engkau lunakkan hatiku dengan bacaan KalamMu dan Zikrullah agar ia kembali lembut mudah lentur untuk menerima hidayahMu, hingga lunturlah titik-titik hitam dosa-dosaku dan runtuhlah tabir yg menghijab antaraku denganMu..

Ya Allah, mulut dan lidahku terlalu kering dengan zikrullah dan KalamMu, Engkau basahkanlah ia setiap kali ku mengambil air wudu' solat kepadaMu, moga ia terus basah untuk menyebut nama-namaMu..

Ya Allah, hati dan mata ini terlalu buta melihat keagunganMu, Engkau cerahkanlah dan jelaskanlah ia kembali dengan airmata keinsafanku, moga ku sedar betapa Agungnya Engkau sebagai Tuhanku... Janganlah biarkan ia buta hingga daku tak kenal diriku sendiri didunia yang fana..

Ya Allah, tangan dan kakiku sukar sekali melakukan perintahMu namun terlalu mudah melaksanakan laranganMu, Engkau longgarkanlah urat-urat dan sendi-sendinya dengan keikhlasan hatiku, moga ia kembali mudah melakukan ibadat kepadaMu dan tak jemu melakukannya..

Ya Allah, selama ini, daku telah menzalimi jasadku, jiwaku, hatiku serta rohku apabila aku terus bergelumang dengan dosa dan noda.. aku semakin jauh dariMu, namun Engkau tak jemu sentiasa mengurniakan nikmatMu padaku..

Ya Allah, berikanlah petunjuk kepadaku dan bimbinglah daku ke jalan yg lurus, iaitu jalan yg Engkau redhai.. bukanlah jalan yang Engkau murkai dan juga sesat~

ameen~

Buat calon-calon exam... Hafaz doa ini...

DOA MENDUDUKI EXAM.

Keluar rumah🏠:
بِسْمِ ٱللَّهِ تَوَکَّلْتُ عَلَى ٱللَّهُ
Otw 🚶🚶 :
يَا ذَٱلْجَلَالِ وَٱلْإِكْرَامِ
Msuk dewan periksa 🏫 : 
سَلٰمٌ قَوْلًا مِّن رَّبِّ ٱلرَّحِيمِ
Duduk 💺:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينَ
Buka kertas soalan 📄 :
ٱهْدِنَا ٱلصِّرَاطَ اٱلْمُسْتَقِيمَ
Jawab soalan 📝 :
إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
Soalan susah ⚠ :         
وَكَانَ ذٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرًا
Check jawapan ❌ :        
إِنَّ ٱللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلٍيمًا
Hantar 🏁 :
وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ يَسِيرًا

Sumber: Mariafirdz
loading...

0 Response to "ADAKAH ALLAH TERIMA DOAKU?"

Post a Comment

Didakwah