Gaya Bertudung yang HARAM disisi ISLAM!

Kongsikan di


1. Fesyen tudung mirip biarawati kristian

Ini iaitu bentuk tudung yang mirip beberapa biarawati .. beberapa biarawati memakai penutup seperti jilbab dengan memperlihatkan bentuk lehernya. Mungkin saja masihlah kerap kita temui beberapa muslimah yang memakai tudung dengan memperlihatkan bentuk lehernya, atau anda termasuk juga orang yang mirip golongan Kristian itu ??


 “Barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka“.. – Riwayat Abu Daud.


2. Fesyen tudung bersanggul

Larangan jilbab yang bersanggul ini datang sendiri dari nabi Muhammad SAW seperti yang tampak pada gambar diatas.

Rasullullah bersabda "ada dua kelompok dari masyarakat neraka yang belum pernah saya saksikan:
1. Satu golongan yang mempunyai cemeti seperti ekor lembu untuk memukul manusia serta,
2. Beberapa wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti bonggol unta yang bergoyang-goyang.

Wanita yang seperti itu akan tidak masuk syurga serta akan tidak mencium baunya. Sedang baunya dapat tercium sepanjang perjalanan demikian dan sekian "(HR. Muslim)

Terang sekali diterangkan rasulullah kalau wanita yang seperti itu akan tidak masuk syurga dan mencium baunya juga tak. Jadi ini peringatan untuk beberapa muslimah untuk bermuhasabah diri.

3. Jilbab tak syar'i (tak tutup dada serta maksud untuk dihias sahaja)

Nah .. jika yang ini contoh tudung yg tidak tutup dada, mengapa pakai tudung seperti itu ?? bukanlah kah maksud awal menggunakan tudung untuk tutup aurat? tidakkah dada itu termasuk juga aurat ?? Janganlah kita gunakan tudung seperti ini ya ..

Langkah Menggunakan Hijab yang Benar, Tutup Leher serta Juga Dada, Jadi janganlah salah dalam menggunakan hijab, Memanglah kelihatan bagus saat kita lihat fashion hijab yang bagus serta unik, tetapi sia-sia saja bila di larang oleh agama.

Dalam ghairah nya kita berfesyen, biarlah kita tidak tersasar dari matlamat asal pemakaian tudung. Wallahua'lam

loading...

5 Responses to "Gaya Bertudung yang HARAM disisi ISLAM!"

Didakwah