HATI-HATI!!! JERUK punca KANSER



Bahan asas untuk menjeruk adalah gula dan garam. Kandungan kedua bahan ini adalah sangat tinggi untuk hasilkan jeruk yang sedap, tanpa diketahui bahawa kandungan asid yang terhasil dan terkumpul boleh memberikan kesan terhadap hati dan jantung. Kekerapan memakannya pula akan beri akibat jangkamasa panjang. Ia juga sejenis makanan yang tidak elok untuk pesakit diabetes atau kencing manis.

Ada pula laporan yang mengatakan memakan jeruk boleh membawa akibat kepada meningkatnya risiko kanser. Selain itu, pengambilannya juga dikaitkan dengan punca alahan, kecacatan bayi, dan kurangnya daya tahap imun badan.

Sebenarnya jeruk dan asam yang merbahaya ini adalah jeruk asam yang dibuat di kilang, yang kemungkinan dicampur dengan bahan pengawet seperti Asid Benzoik secara berlebihan.
Jeruk dan asam mungkin ada bahayanya seandainya pengambilan makanan kegemaran ibu mengandung ini diambil secara berlebihan. Bagi saya, semua makanan jika diambil tanpa had, tanpa pemantauan adalah berbahaya.

Untuk cara paling selamat nak makan jeruk dan asam ialah dengan melakukan atau membuat sendiri. Kita tahu sukatan gula dan garam, dan kita tahu apa yang kita masukkan ke dalam jeruk kita .

(Sumber: Hasrulhassan)
loading...

3 Responses to "HATI-HATI!!! JERUK punca KANSER"

Didakwah