Jika Anda Ingin Memandu, Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih Dan Mengantuk

Kongsikan di

Cara pemakanan sebenarnya sedikit sebanyak akan mempengaruhi tabiat tidur seseorang. Sesetengah makanan akan membuatkan anda menjadi lebih bertenaga.

Namun untuk pengetahuan anda, walaupun makanan adalah suatu keperluan yang boleh meningkatkan tenaga yang diperlukan tubuh, ternyata ada beberapa jenis makanan akan menjadikan anda letih.
Lihat 6 jenis makanan yang kami senaraikan.

#1 Buah Ceri
Ceri adalah sumber melatonin semula jadi, iaitu sejenis hormon untuk memulihkan kualiti tidur seseorang. Jadi, jika anda mahu makan ceri, pastikan anda memakannya sebelum tidur dan bukannya ketika makan tengah hari di pejabat. Okay?

Jika anda mempunyai masalah tidur (insomnia), ada baiknya juga anda amalkan memakan ceri secara kerap kerana ia dapat membantu untuk mengembalikan waktu tidur yang lena.

#2 Pasta
Ya! Karbohidrat memang berkhasiat sebagai pembekal tenaga kepada tubuh. Sebaik sahaja anda memakan sumber makanan karbohidrat, ia akan melonjakkan tekanan gula dalam darah.

Setelah beberapa ketika selepas ia hadam, kadar insulin dalam tubuh akan jatuh menyebabkan seseorang ngantuk atau letih. 

#3 Roti Putih
Sama seperti pasta, roti putih juga merupakan sumber karbohidrat yang sering diambil ketika waktu sarapan. Oleh itu jaga-jaga kerana ia akan buatkan tubuh anda menjadi letih nanti.

Ini kerana roti putih adalah sejenis sumber karbohidrat yang diproses. Tidak pula dengan roti bijirin penuh. Mungkin anda boleh gantikan roti putih dengan roti “oatmeal” selepas ini.

#4 Sayur Salad (Lettuce)
Percaya atau tidak, salad boleh memberi kesan kepada otak anda sama seperti “opioids”. Ia mengandungi sejenis pelali digelar “lactucin”, yang sering digunakan ke atas tikus kajian untuk menenangkan serta mengurangkan kesakitan binatang tersebut.

#5 Pisang
Pisang kaya dengan kandungan potassium yang dapat bantu menggalakkan fungsi saraf serta kesihatan jantung. Namun begitu, ia juga tinggi dengan kandungan magnesium iaitu sejenis keperluan yang diperlukan oleh badan manusia – bantu melancarkan proses tidur.

Mark Hyman, Pengasas UltraWellness Center menggelar magnesium sebagai “relaxation mineral”. Jadi, kalau anda susah hendak tidur malam, cuba amal makan pisang.

#6 Coklat Gelap
Maaf para penggemar coklat gelap sekalian. Meskipun coklat gelap mengandungi kafien, dalam masa yang sama ia turut mempunyai sumber serotonin iaitu sejenis pemancar neuro yang boleh menenangkan seseorang.

Yang menariknya, hanya coklat susu tidak mengandungi sumber serotonin! Ia akan buat anda lebih bertenaga. Yay!
loading...

1 Response to "Jika Anda Ingin Memandu, Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih Dan Mengantuk"

  1. =======================================================

    ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    di f@ns*p0ker || add pin black.berry 55F97BD0

    ReplyDelete

Didakwah