6 Buah-Buahan Yang Disebut Dalam Al-Quran

Kongsikan di

anggur di pokok
Buah-buahan merupakan salah satu nikmat alam yang kerap dapat kita nikmati, khasnya di Malaysia yang cukup kaya dengan hasil tanaman. Kita sepatutnya bersyukur kerana negara kita mempunyai cuaca yang cukup sesuai untuk kita bercucuk tanam serta membolehkan kita merasai hasil bumi, pada harga yang rendah dan murah.
Walaupun begitu, hanya ada beberapa jenis buah yang terpilih untuk disebutkan dalam al-Quran. Apakah buah-buahan itu dan di mana buah itu disebutkan?

1. Buah Anggur

Anggur agak mahal di negara kita, kerana anggur diimport masuk dari luar namun tanaman anggur sebenarnya sudah bermula sejak zaman Nabi Nuh as. lagi. Disebutkan sebanyak 8 kali dalam al-Quran, kesemuanya menceritakan mengenai tanaman anggur atau ladang anggur yang mampu memberikan kesan baik pada manusia, sejak usianya kecil sehinggalah dia tua. Rujukan - surah An-Nahl ayat 11.

2. Buah tin

buah tin fig
Bukan setakat disebut di dalam Quran, malahan mempunyai surah sendiri dalam al-Quran (At-Tin) dan itu satu-satunya ayat yang menyebutnya. Juga dipanggil 'fig', buah tin dikatakan mempunyai banyak khasiat yang tidak ada dalam buah-buahan lain. Jika anda google "nature most nearly perfect fruit' carian anda akan menemukan anda kepada banyak kajian tentang khasiat-khasiat yang tersimpan dalam buah tin.

3. Buah zaitun

buah zaitun
Disebut sebanyak 7 kali di dalam al-Quran di dalam surah al-An'am, surah an-Nahl, surah al-Mu'minun, surah an-Nur, surah 'Abasa dan surah at-Tiin, membuatkan buah zaitun mempunyai pengaruh yang besar dalam hidup seorang Muslim. Pengambilannya tTidak meninggikan kadar kolestrol dalam darah serta mampu dimakan begitu saja minyaknya tanpa perlu dimasak.

4. Buah Delima

buah delima
Buah delima atau pomegranate ini disebut 3 kali dalam al-Quran, dalam dua buah surah iaitu surah al-An'am serta surah Ar-Rahman. Mempunyai rupa yang cantik dengan biji-biji seperti 'delima' yang boleh dikunyah terus, buah delima terkenal dari segi sains sebagai ejen anti-oksidan serta keupayaannya melawan kanser.

5. Buah pisang

pisang masak cantik
Buah pisang hanya disebutkan satu kali dalam al-Quran dalam surah al-Waqiah ayat 29. Mempunyai kandungan fiber yang tinggi, serta membantu sistem pencernaan dan jantung, pisang agak versatil untuk digabungkan ke dalam diet kita. Boleh diambil begitu saja, dimasak, digoreng atau digabungkan dengan ais krim untuk dijadikan banana split.

6. Buah kurma

kurma dalam bekas
Disebut secara jelas khasiatnya dalam surah Mariam yang menceritakan tentang kelahiran Nabi Isa as. dan ibunya, Mariam yang memulihkan dirinya dengan memakan buah kurma yang digugurkan dari pokok tempat dia berteduh. Selain itu, hadis menggalakkan orang Islam mengamalkan buka puasa dengan kurma juga menjadi sebab identiti seorang Muslim dengan buah kurma amat rapat. Buah kurma disebut sebanyak 26 kali dalam al-Quran.
Sumber : iluminasi.com

loading...

2 Responses to "6 Buah-Buahan Yang Disebut Dalam Al-Quran"

  1. hy guys ingin nmendapatkan uang jutaan rupiah gak ^^
    ayo segera bergabung dengan saya di F/A/N/S/P/O/K/E/R
    disini hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian semua bisa menang jutaan rupiah lo
    ayo tunggu apa lagi kami tunggu ya pendaftarannya ^^

    ReplyDelete
  2. MODAL KECIL MAU DAPAT UANG BANYAK?
    BISA SEKALI !!! BURUAN JOIN DI #KELINCI99

    ReplyDelete

Didakwah