Awas! Jangan Kongsi 7 Benda Ini Dengan Orang Lain

Kongsikan di

Image result for Awas! Jangan Kongsi 7 Benda Ini Dengan Orang Lain



Sifat peramah dan murah hati rakyat Malaysia tiada tandingan lagi. Kita langsung tidak kisah untuk meminjamkan apa sahaja kepada kawan, keluarga, jiran, rakan sepejabat atau kepada sesiapa pun. Susah untuk menolak kalau ada yang mahu meminjam, tapi jadi susah kalau yang dipinjam tak reti pulang. Ooppss!

Pinjam, pinjam juga. Murah hati pun, murah hati juga tapi jangan menjejaskan kesihatan dan kebersihan diri.
Angkat tangan kalau anda pernah berkongsi tuala mandi dengan rakan karib anda? angkat tangan
Foto – Google
Ada barang yang kita tidak boleh pinjam atau guna bersama terutamanya barangan peribadi khususnya yang menjaga aspek kebersihan. Boleh, kalau tuala tadi ialah tuala bersih dan tidak digunakan lagi kalau guna sekali hmmm..tak tau lah nak cakap apa. 
Selain tuala, ini lagi 7 barang yang anda tak boleh kongsi atau beri pinjam… 

#1 Deodoran

Deodoran jenis semburan tiada masalah untuk dikongsi tapi yang roll-on jangan sesekali! Deodoran roll-on tidak boleh digunakan bersama kerana ia disapu terus kepada ketiak. Bakteria yang terkumpul boleh menyebabkan jangkitan.

#2 Berus Gigi

Ada yang cuba menjadi romantis dengan berkongsi berus gigi dengan pasangan mereka. Tapi tahukah anda terdapat lebih dari jutaan bakteria yang tinggal dicelahan berus gigi anda. Kalau tak mahu ada jangkitan oral, henti berkongsi! 

#3 Pencukur

Ia bukan sahaja mencukur bulu juga turut membuang sel kulit mati. Mata pencukur tidak boleh dikongsi kerana bakteria dan kulat yang terkumpul boleh beri jangkitan kulit secara terus. Anda boleh berkongsi badan pencukur bukan mata pencukur. Tukar sebelum guna.

#4 Span Mandian

Digunakan sebagai menyingkirkan kulit mati dan terapi mandi tapi jangan lupa, sel kulit mati juga boleh terkumpul dalam span mandian. Bakteria dan kulat mudah membiak dengan benda yang lembab, jadi fikir dua kali sebelum menggunakan span mandi orang lain. 

#5 Subang 

Sebaran jangkitan penyakit berdarah boleh berlaku jika berkongsi aksesori subang atau anting-anting. Lebih lagi memakai yang tidak dibersihkan. Pastikan subang yang ingin dikongsi bersih atau disterilkan. 

#6 Berus dan Produk Mekap

Foto – ghanawebonline.com
Semua produk mekap termasuklah berus-berus mekap yang telah digunakan tidak boleh dikongsi. Barang-barang tersebut telah bersentuh dengan kulit dan meningkatkan risiko jangkitan kulat, masalah kulit berjerawat dan alahan. 

#7 Kasut

Foto – commons.wikimedia.org
Tanpa kita sedar, perkongsian kasut juga boleh membawa jangkitan kulit dan kuku. Bakteria dan kulat senang membiak didalam kasut kerana ia mempunyai pengudaraan yang lemah. Malah, kerap guna kasut yang sama juga boleh menyebabkan jangkitan. 
Penulis faham, kadangkala kita tersepit dalam keadaan yang terdesak memaksa untuk kita buat pilihan yang kotor untuk berkongsi barang peribadi. Tapi harap lepas ini anda lebih berjaga-jaga dan sentiasa peka tentang kebersihan. Dari penjagaan kebersihan yang terbaik menghasilkan kesihatan yang mantap. 
Sumber : wanista.com
loading...

2 Responses to "Awas! Jangan Kongsi 7 Benda Ini Dengan Orang Lain"

  1. ayo segera bergabung dengan kami
    di fanspoker^^com || karna difans anda bisa mendapatkan keuntungan lebih besar
    ayo tunggu apa lagi segera di add pin bb kami 55F97BD0 || saya tunggu di add nya ya...

    ReplyDelete
  2. HANYA DENGAN BERMAIN KALIAN BISA MENDAPATKAN UANG BANYAK
    HANYA ADA DI #KELINCI99. . . BURUAN COBA KEBERUNTUNGAN KALIAN

    ReplyDelete

Didakwah