Yang dimaksudkan dengan makhluk-makhluk halus itu ialah makhluk-makhluk yang dicipta oleh Allah s.w.t. tanpa berjisim yang pada kebiasaannya tidak dapat dilihat oleh mata atau dirasa dengan tangan. Mereka hidup di alamnya atau alam ghaib Makhluk-makhluk ini ada asal kejadiannya daripada cahaya, iaitu malaikat, yang sentiasa taat kepada perintah Allah, dan ada yang asal kejadiannya daripada api iaitu yang terdiri daripada jin, iblis, syaitan dan sebagainya.
Beriman atau mempercayai tentang adanya makhluk
makhluk halus dan hal-hal yang ghaib seperti ini adalah di antara
ciri-ciri mukmin yang bertakwa kepada Allah s.w.t.
Dalam Surah
al-Baqarah ayat 2 hingga 4 tersebut firman Allah s.w.t.:
“AI-Quran itu tidak ada keraguan padanya, menjadi
petunjuk bagi mereka yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman kepada
yang ghaib, yang mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian
rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka.”
Di antara hikmat diciptakan makhluk-makhluk halus ialah:
i. Untuk memperkuat iman seseorang kepada Allah
s.w.t., menyakinkan tentang kebesaran dan keagungan llahi. Di samping
kejadian manusia yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah s.w.t.
berkuasa mencipta makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta
hakikat hidupnya begitu berbeza dengan manusia. Semua ini merupakan
tanda-tanda keagungan Allah s.w.t.
ii. Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap
musuh-musuh yang tidak nampak, yang sentiasa berazam dan berusaha untuk
menyesatkan manusia.
iii. Untuk menguji iman manusia, setakat mana manusia
dapat menggunakan akal fikiran dan anggota tubuh badan dengan
bijaksana dan tidak terpesona dengan tipu helah pujukan syaitan.
iv. Hanya dengan adanya dugaan, kekuatan iman seseorang itu akan diketahui.
v. Di samping kewujudan makhluk-makhluk halus yang
jahat, seseorang yang beriman akan terus merasa yakin tentang adanya
pertolongan Allah. Allah s.w.t. mengadakan para malaikat yang sentiasa
meminta rahmat dari Allah s.w.t. untuk manusia.
Masyarakat Melayu umumnya merujuk perkataan
makhluk-makhluk halus itu kepada berbagai-bagai jenis syaitan, iblis,.
jin dan lain-lain, tanpa merujuk kepada malaikat. Dalam artikel ini,
perkataan makhluk halus dirujuk kepada makhluk-makhluk selain malaikat,
kecuali pada bahagian-bahagian tertentu dengan penerangan khusus
mengenainya.
Dalam AI-Quran dinyatakan dengan jelas tentang adanya
musuh manusia yang sentiasa menanti-nanti, menunggu mencari peluang
untuk menyesatkan manusia, iaitu iblis, syaitan dan kuncu-kuncunya.
Dalam peristiwa kejadian Adam, Allah s.w.t. telah memerintahkan iblis
supaya sujud menghormati kejadian Allah s.w.t. iaitu Adam. Namun iblis
enggan berbuat demikian kerana kesombongannya, yang merasakan bahawa
dirinya lebih mulia daripada Adam (al-A’raf:11). Oleh sebab itu Allah
s.w.t. telah melaknat iblis dan menghukumkannya kafir. Sujud di sini
dinamakan Sujud Tahiyyat bukan sujud kebaktian. Sujud kebaktian hanya
kepada Allah s.w.t. tidak kepada yang lain. Berlatar belakangkan
peristiwa tersebut, iblis telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t. yang
ia akan menghalang manusia daripada beriman dan melakukan
perintah-perintah Allah s.w.t. Iblis bersumpah akan menggoda manusia
dari setiap penjuru seperti yang termaktub dalam Surah al-A’raaf ayat
16 dan 17:
قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ
ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ
أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ
وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ
“(Iblis) berkata, kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku
benar-benar akan menghalang mereka dari jalanMU yang lurus. Kemudian aku
akan datangi mereka dari muka dan dari belakang, dari kanan dan kiri
mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan daripada mereka
bersyukur. . “
فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي
Dalam perkataan diatas, menurut tatabahasa bahasa Arab, huruf ba di
sini menunjukkan Al-ba ‘u lil-qasam (iaitu menunjukkan sumpah).
Bermaksud bahawa iblis telah bersumpah di hadapan Allah bahawa ia akan
menghalang hamba manusia daripada melakukan kebaikan. )
Ada pendapat Iain yang mengatakan huruf ba di sini ialah lis-sababiyyah
( menunjukkan sebab). Maksudnya oleh sebab syaitan itu dilaknat dan
dihukumkan kafir oleh Allah s.w.t. berpunca daripada Adam, maka iblis
bersumpah akan membalas dendam terhadap diri Adam dan keturunannya
supaya mereka semua sesat, terlaknat dan terpesong daripada jalan yang
diredhai Allah s.w.t. dan neraka bersama iblis
لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيم
Dalam ayat ini, Iblis bersumpah akan menghalang manusia daripada tiba
ke jalan yang diredhai Allah s.w.t. sehingga mereka semua binasa atau
sesat seperti dirinya juga. Iblis jarang menyekat perbuatan baik
seseorang itu namun apabila ia telah tiba di peringkat akhir atau di
penghujung jalan dalam usahanya untuk memperolehi keredhaan Allah
s.w.t. Iblis dan kuncu-kuncunya akan sentiasa menyekat saluransaluran
yang membolehkan seseorang itu berusaha menuju ke jalan yang diredhai
Allah s.w.t.
Iblis bukan setakat menggoda supaya sembahyang seseorang itu tidak
khusyuk apabila seseorang itu bangun untuk mengerjakan sembahyang,
tetapi iblis akan sentiasa menghalang supaya seseorang itu tidak bangun
untuk bersembahyang. Jika seseorang itu sedang tidur iblis akan
menguliti manusia supaya terus tidur dan merasakan bahawa tidur itu
lebih baik baginya. Apabila langkah tersebut tidak berjaya iblis dan
kuncu-kuncunya akan menggoda manusia ketika ia mengambil wuduk. Apabila
ia juga tidak berjaya dan manusia terus bangun bersembahyang, maka
iblis dan kuncu-kuncunya akan mengganggu manusia ketika ia
bersembahyang. Dengan hal yang demikian mungkin menyebabkan seseorang
itu tidak khusyuk semasa bersembahyang. Akibatnya sembahyang yang
dilakukannya itu tidak dapat membentuk peribadi yang baik dan tidak
berupaya menghindarkan dirinya apabila melakukan perbuatan jahat dan
mungkar.
Ayat seterusnya pula memperlihatkan setakat mana jalan-jalan itu disekat oleh iblis.
ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ
Ayat di atas bermaksud bahawa iblis menyekat manusia
daripada melakukan perkara-perkara yang diredhai Allah s.w.t. dari
empat sudut iaitu dari depan, belakang, kanan dan kiri, tanpa menyebut
atas dan bawah. Iblis tidak menyebut yang ia akan menyekat bahagian
atas kerana ia tidak berupaya berbuat demikian. Bahagian ini adalah
tempat di antara seorang hamba dan rahmat Allah s.w.t. seperti yang
disebut oleh Ibn Abbas. Bahagian bawah tidak disebut kerana sifat
takabur iblis yang tidak mahu tunduk menyekat dari bahagian bawah.
Tindakan iblis dan kuncu-kuncunya lebih berkesan dari bahagian depan dan
belakang dan kurang berkesan dari bahagian kanan dan kiri kerana
bahagian-bahagian ini dipelihara oleh malaikat.
Tegasnya peranan syaitan ialah menyesatkan manusia
sejauh yang boleh (an-Nisa’:60). Oleh sebab itu, manusia perlu sentiasa
berwaspada dan memahami bahawa makhluk-makhluk ini adalah musuh utama
manusia, yang telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t. untuk membawa
mereka semua ke neraka bersamasamanya, seperti yang tersebut dalam
Surah al-Baqarah ayat 168 dan 169:
“Dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana
sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya
syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji dan mengatakan
terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui. “
Syaitan itu adalah sebahagian daripada
makhluk-makhluk halus. la merupakan salah satu daripada kumpulan jin
yang ingkarkan perintah Allah s.w.t. Syaitan adalah daripada keturunan
jin yang dijadikan daripada api. Adam pula dijadikan daripada tanah.
Allah s.w.t. menjadikan jin dan manusia supaya taat kepada perintah
Allah s.w.t. Mereka dikenakan taklif. Kebaikan dan kejahatan mereka
dihisab dan diberi balasan. Jin terbahagi kepada dua bahagian iaitu jin
Islam dan jin kafir. Termasuk dalam golongan jin kafir ialah iblis
syaitan dan sebagainya.
Dalam al-Quran disebutkan bahawa makhluk-makhluk
halus itu mempunyai sifat dan tabiat yang bermacam-macam. Ada yang
cerdik, ada yang bodoh, ada yang lalai dan ada yang lemah fikiran. Ada
yang kafir yang berkelakuan sempurna dan sangat baik pendiriannya. Ini
disebutkan dalam Surah al-Jinn ayat 11:
“Dan sesungguhnya kami ketika mendengar pertunjuk (al-Quran), kami
beriman kepadanya. Maka barang siapa beriman kepada Tuhannya maka ia
tidak takut pengurangan pahala dan tidak takut akan penambahan azab. “
Pada satu, ketika ada satu golongan jin yang mendengar Rasulullah
s.a.w. membaca al-Quran, padahal baginda sendiri tidak mengetahui
kehadiran mereka. Peristiwa ini termaktub dalam al-Quran, Surah
al-Ahqaaf ayat 29:
Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang
mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka hadir, mereka berkata diamlah
kamu. Maka tatakala selesai, mereka pun kembali kepada kaum mereka
untuk memberi peringatan.
Ayat ini bermaksud bahawa Allah s.w.t. telah mendatangkan sekumpulan
jin kepada Rasulullah s.a.w. untuk mendengar al-Quran. Ketika mereka
mendengar, sebahagian daripada mereka memperingatkan teman-teman yang
lain supaya diam dan mendengar al-Quran tadi. Setelah itu mereka pun
balik menemui kaum mereka yang belum beriman supaya beriman kepada
Allah s.w.t.
Jelasnya bahawa manusia dan jin itu dicipta oleh Allah s.w.t. untuk menyembahnya Mereka diberi akal fikiran dan ikhtiar. Perbuatan baik dan jahat mereka dihisab seperti yang dijelaskan dalam Surah al-A’raf ayat 179:
“Dan sesungguhnya Kami telah sediakan bagi jahanam itu beberapa banyak
daripada golongan jin dan manusia. Mereka ada hati tetapi mereka tidak
mahu berfikir dengannya. Mereka mempunyai mata tetapi mereka tidak mahu
memerhatikan dengannya. Mereka mempunyai telinga tetapi tidak mahu
mendengar dengannya. Mereka semua seperti binatang-binatang ternakan
bahkan mereka itu lebih sesat, mereka itulah orang yang lalai.”
Ayat ini menyatakan bahawa manusia dan jin itu diberi
hati (fikiran), mata dan telinga oleh Allah s.w.t. menurut naluri asal
kejadian masing-masing. Walaupun demikian banyak di antara mereka yang
tidak menggunakan pemberian Allah. s.w.t. itu sebagaimana seharusnya.
Mereka tidak menggunakan pemberian Allah s.w.t. untuk jalan yang benar
demi untuk pengabadian diri kepada Allah s.w.t. Sikap demikian itu
menyebabkan mereka seperti binatang yang tidak dapat membezakan antara
yang baik dan buruk. Ditinjau dari sudut lain, mereka sebenarnya sesat
begitu jauh, lebih teruk daripada binatang kerana binatang tidak
mempunyai akal dan ikhtiar.
Allah s.w.t. menjadikan manusia dan jin untuk
menyembahnya demi kebaikan manusia dan jin di dunia dan di akhirat.
Allah s.w.t. amat kaya dan tidak mengambil manfaat daripada sifat
taabbudi seseorang hambanya seperti yang tersebut dalam Surah
adz-Dzaariyyat ayat 56 dan 57:
“Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembahku. Aku
tidak mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak perlukan mereka
memberi makan.”
Semua makhluk halus pada dasarnya tidak dapat dilihat
oleh manusia disebabkan unsur asal kejadiannya berlainan daripada
unsur kejadian manusia. Ini merupakan salah satu rahmat Allah s.w.t.
kepada manusia. Andainya Allah s.w.t. memperlihatkan jasad jin dan
syaitan, umumnya kekuatan manusia akan lemah melihatkan Makhluk halus
yang dengan rupa bentuk makhluk yang terlalu berbeza dengan jasad
manusia.
Seperti yang dijelaskan bahawa iblis telah bersumpah
di hadapan Allah s.w.t. untuk menyesatkan manusia. Dalam keadaan
demikian, kita seharusnya memahami bahawa manusia adalah pihak yang
sentiasa bersifat defensif (bertahan), manakala makhluk-makhluk halus
itu adalah merupakan pihak yang sentiasa bersifat ofensif (menyerang)
yang ingin membinasakan manusia. Tidak ada pakatan yang dilakukan oleh
manusia secara teratur dan terancang, sama ada bersendirian atau
berkelompok yang bertujuan untuk membinasakan sebarang makhluk halus
kecuali dalam keadaan tertentu, setelah manusia diganggu oleh
makhluk-makhluk halus tadi. Tindakan manusia seperti ini sebenarnya
bukan bersifat ofensif. Mereka berbuat demikian semata-mata kerana
mengharapkan kesembuhan akibat kejahatan makhluk-makhluk halus tadi.
Dari sinilah kita akan dapat melihat kedudukan manusia yang sebenarnya,
sering terdedah kepada godaan musuhmusuh Allah s.w.t.
Iblis telah mengakui dan menyedari bahawa ia tidak
berupaya hendak membinasakan orang yang ikhlas. Namun demikian, sifat
ikhlas itu tidak boleh diperoleh oleh semua orang dengan begitu mudah.
Sifat ikhlas merupakan satu natijah daripada gagasan rangkaian iman
yang wujud pada diri seseorang. Oleh sebab itu, tidak pelik jika iblis
itu tidak dapat menggoda orang yang ikhlas. Bagi mereka yang tidak
beriman, iblis dan syaitan adalah pemimpin mereka, tidak kira sama ada
iblis dan syaitan itu bersifat manusia ataupun daripada kalangan
makhluk-makhluk halus.
Dalam Surah al-A’raaf ayat 27 Allah berfirman:
“Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat
ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa
kamu dari syurga. Ia menanggalkan dari mereka berdua pakaian untuk
memperlihatkan kepada keduanya auratnya. Sesungguhnya ia dan
pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak
boleh lihat mereka. Sesungguhnya kami telah menjadikan syaitan-syaitan
itu pemimpin-pemimpin bagi mereka yang tidak beriman. “
Makhluk-makhluk halus boleh berupa kepada bentuk yang
mereka ingini dengan izin Allah jua, dan boleh masuk atau keluar dari
mana-mana bahagian tanpa sekatan.
Pada satu ketika isteri Rasulullah
s.a.w. yang bernama Safiyyah menziarahi baginda yang sedang beriktikaf
di masjid. Ketika Safiyyah hendak meninggalkan masjid baginda telah
mengiringinya sampai ke pintu masjid. Pada waktu yang sama datang dua
orang lelaki daripada golongan Ansar Ialu memberi salam. Rasulullah
menjawab salam tadi dan berkata: “Sila kamu berdua masuk. Dia ini ialah
Safiyyah bin Hay”. Mendengar kata Rasulullah, mereka berdua pun
mengucap “Subhanallah” .
Kemudian Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya syaitan itu memasuki tubuh manusia
menurut aliran darah. Dan sesungguhnya aku takut syaitan itu akan
mencampakkan sesuatu dalam hati kamu berdua. “
Peristiwa di atas terjadi pada bulan Ramadan. Mengirut kebiasaannya
Rasulullah s.a.w. sejak 21 hingga akhir bulan Ramadan akan berada di
masiid siang dan malam untuk beriktikaf. Pada satu malam Safiyyah
berkunjung ke masjid kerana sesuatu keperluan. Ketika pulang baginda
menghantarnya hingga ke pintu masjid. Dua orang Sahabat yang datang itu
berlalu dengan cepat menyingkir diri setelah melihat Rasulullah s.a.w.
bersama seorang wanita, yang dirasakan mungkin bukan mahramnya. Pada
fikiran Sahabat tadi, dengan berbuat demikian, Rasulullah s.a.w. tidak
akan merasa malu bila berjumpa dengan mereka. Oleh sebab itu Rasulullah
s.a.w. menerangkan keadaan yang sebenar, menyatakan perempuan yang
bersamanya itu ialah isterinya. Baginda khuatir kalau silap faham atau
rasa curiga itu akan menimbulkan fitnah besar, lebih-lebih lagi
sekiranya hal ini terdengar oleh orang-orang munafik, seperti peristiwa
yang telah menimpa Aishah, pada peristiwa HadithuI-ifq.
Walaupun demikian segala jenis makhluk halus tidak boleh menjelma
menyerupai Rasulullah s.a.w. Sebuah hadith riwayat Abu Hurairah
menyebut bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa melihat aku dalam tidur, maka
sesungguhnya ia betul telah melihat akan daku kerana syaitan itu tidak
akan menjelma menyerupai akan daku”.
Sebuah hadis lain riwayat daripada Jabir r.a. telah berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Barangsiapa melihat akan daku dalam tidur, maka
sesungguhnya ia telah melihat akan daku. Maka sesungguhnya syaitan
tidak berupaya menjelma menyerupaiku. “
Tentang jenis-jenis makhluk halus ini, Imam
At-Tabrani telah meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya bahawa
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Jin itu ada 3 golongan. Satu golongan mempunyai
sayap yang boleh terbang di angkasa, satu golongan berupa ular dan satu
golongan lagi berpindah dan bertempat. “
Abu Darda’ telah meriwayatkan secara marfu’ hadis yang berbunyi:
“Allah menjadikan jin itu 3 golongan. Golongan ular,
kala jeengking dan binatang tanah, golongan semacam angin di udara dan
satu golongan di atas mereka hisab dan balasan. Dan Allah menciptakan
manusia 3 jenis, satu jenis seperti binatang”.
Dalam kitab Gharaibu wa ‘AjaibiiI-Jinn karangan
AI-Qadi Baharuddin menyebutkan tentang adanya sejenis jin yang separuh
rupanya seperti manusia, namanya Shaqq, kerjanya menghalangi orang yang
musafir bersendirian dan adakalanya membinasakan dia.
Sebuah Hadis riwayat daripada Muaz bin Jabal
menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberikan tamar sedekah
kepadanya untuk dijaga. Tamar yang diletakkan dalam sebuah bilik itu
didapati semakin berkurangan setiap hari. Lalu ia mengadu kepada
baginda. Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa itu adalah perbuatan
syaitan Ialu menyuruhnya menunggu. Pada waktu malam dat.anglah satu
lembaga menyerupai gajah. Apabila tiba ke pintu, lembaga itu masuk
melalui celah-celah pintu setelah bertukar daripada rupa asalnya.
Apabila ditangkap dan diberi amaran untuk dibawa ke hadapan Rasulullah
s.a.w., lembaga itu berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya lagi.
Pada keesokan harinya apabila ditanya oleh Rasulullah s.a.w. apakah
yang telah dilakukan olehnya terhadap orang tawanannya itu, Muaz
berkata bahawa lembaga itu telah dilepaskan setelah ia berjianii tidak
akan datang lagi. Rasulullah s.a.w. menjawab bahawa lembaga itu akan
datang lagi dan menyuruh Muaz menunggu.
Pada malam yang kedua Muaz telah menunggunya dan
menangkap lembaga tadi tetapi melepaskannya apabila in merayu dan
berjanji tidak akan datang lagi.
Pada malam ketiga lembaga tadi datang lagi Ialu
ditangkap. Akhirnya ia dilepaskan oleh Muaz setelah memberitahu
kegunaan dua ayat AI-Quran, iaitu ayat al-Kursi dan ayat di akhir surah
al-Baqarah (Aamanarrasul). Jika ayat-ayat ini dibaca dalam sebuah
rumah, syaitan tidak akan datang ke rumah tersebut. Ayat kedua yang
dimaksudkan ialah Surah al-Baqarah ayat 285
Sebuah hadis lain yang diriwayatkan dari Ubai bin
Kaab, menyatakan bahawasanya ia mempunyai satu bekas berisi tamar
dipertaruhkan kepadanya. Tiba-tiba didapati isinya telah susut. Pada
satu malam ia telah terjaga, tiba-tiba terlihat bayangan seorang budak.
Lalu ia memberi salam kepada budak tadi dan dijawab salamnya. Apabila
ditanya siapa dia yang sebenarnya, adakah jin atau manusia. Lembaga itu
menjawab mengatakan bahawa ia adalah jin. Ubai bin Kaab meminta supaya
lembaga itu menghulurkan tangannya. Apabila dihulurkan, didapati
tangan itu seperti tangan anjing begitu juga rambutnya. Bila ditanya
adakah jin dijadikan sedemikian rupa. Dijawab, bahawa bentuk jin adalah
lebih dahsyat daripada dirinya.
Berdasarkan ringkasan maksud hadis-hadis di atas,
menunjukkan bahawa makhluk-makhluk halus berupaya menjelmakan dirinya
dalam berbagai-bagai bentuk kecuali rupa Rasulullah s.a.w.
Imam Muslim meriwayatkan bahawa seorang pemuda kaum
Ansar telah membunuh ular dalam rumahnya Ialu ular itu mati. Rasulullah
s.a.w. bersabda, yang bermaksud:
“Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam.
Maka apabila kamu lihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran
tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia
kerana sesungguhnya dia itu syaitan.”
Sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim
daripada Abi Said al-Khudri yang telah menceritakan bahawa pada satu
hari ia mempunyai seorang tamu. Tiba-tiba tamu itu melihat ular dan
hendak membanuhnya. Abu Said telah melarangnya membunuh ular tadi dan
menceritakan suatu cerita yang pernah berlaku di rumahnya.
Di rumah itu ada seorang pemuda yang baru berkahwin.
Kami, iaitu golongan daripada Sabahat telah keluar kerana menggali
parit (khandak). Pemuda itu menyatakan keuzurannya kepada Rasulullah
s.a.w. dan meminta diri untuk pulang. Rasulullah s.a.w. telah
membenarkannya untuk pergi selama sehari sahaja. Baginda menyuruhnya
membawa senjata kerana takut kalau pemuda itu diganggu oleh Bani
Quraizah. Pemuda itu pun mengambil senjatanya Ialu beredar pulang.
Setibanya di rumah, tiba-tiba didapati isterinya
sedang berdiri di antara pagar pintu rumahnya dengan pintu besar.
Pemuda itu merasa cemburu dan mengacukan lembing hendak menikam
isterinya. Isterinya tampil ke pintu, menyuruhnya masuk ke rumah untuk
melihat apakah yang sebenarnya terjadi. Pemuda itu terus masuk ke
dalam. Didapati ada seekor ular besar berlegar di dalam hamparan, Ialu
ular tersebut dibunuhnya dengan lembing tadi. Kemudian ia pun membawa
ular itu keluar dan memacakkan ke tanah. Ketika nyawa ular itu hampir
hilang, pokok di hadapan rumahnya bergerak bergoyang-goyang. Pemuda itu
meninggal dunia tidak lama selepas ular itu mati.
Kami telah menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan
peristiwa yang berlaku. Kami meminta kepada Rasulullah s.a.w. agar,
Allah menghidupkan ular (jin) itu. Rasulullah. s.a.w. telah bersabda,
maksudnya:
“Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah Islam.
Maka apabila kamu melihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran
tiga hari.Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia
kerana sesungguhnya dia itu syaitan.”
Seperti yang dijelaskan bahawa makhluk-makhluk halus
itu ada 3 jenis, iaitu jin, syaitan dan iblis. Di antara jin-jin
tersebut, ada yang beragama Islam, Yahudi, Kristian, Majusi dan ada
yang menganut bermacam-macam penyembahan dan kepercayaan seperti
manusia juga.
Syaitan lebih rendah martabatnya dariada jin dan
ifrit kerana hidup mereka sematamata untuk menganggu dan membinasakan
makhluk-makhluk Allah. Makhluk-makhluk halus merupakan makhluk-makhluk
yang hidup mempunyai roh yang membolehkan mereka hidup berketurunan.
Mereka mempunyai batasan umur yang telah ditetapkan oleh Allah seperti
manusia juga. Jin akan mati apabila tiba ajalnya, tetapi umur syaitan
(keturunan iblis) adalah panjang yang hanya akan berakhir dengan tiupan
sangakala pertama.
Dalam peristiwa yang menyebabkan iblis dilaknat dan
dihukumkan kafir oleh Allah, iblis telah memohon kepada Allah agar
umurnya juga keturunannya dipanjangkan seperti yang termaktub dalam
Surah al-Hijr ayat 36.
“Wahai Tuhanku, (kalau demikian) berilah aku tangguh sampai hari mereka akan dibangkitkan. “
Allah telah memperkenankan permohonannya dengan firmannya seperti yang termaktub dalam Surah al-Hijr ayat 37 & 38:
“Dia (Allah) berfirman: Maka sesungguhnya engkau adalah dari mereka yang diberi tangguh, sampai hari waktu yang ditentukan.”
Jelasnya iblis dan keturunannya, iaitu syaitan tidak
akan mati hingga hari kiamat. Ini berbeza dengan had umur jin yang akan
mati apabila tiba masanya seperti yang telah ditetapkan oleh Allah.
(Sumber: Darusyifa')
loading...
0 Response to "SYAITAN, JIN dan HANTU Menurut Ajaran Islam"
Post a Comment