6 Solekan Seperti Ini Rupanya HARAM Untuk Perempuan, Tapi Ramai Yang Buat Tak Tahu !!!

Kongsikan di

Lumrah buat wanita untuk kelihatan cantik dan bergaya baik didepan suami, mahupun didepan orang ramai. Alatan solek dan produk-produk kosmetik sudah sebati buat mereka. Maka tidak hairanlah jika wanita lebih banyak menghabiskan wang daripada lelaki semata-mata ingin menjaga penampilannya agar selalu cantik dan mempesona.
Namun, harus diketahui bahawa tidak semua dandanan itu halal. Ada beberapa cara berdandan wanita yang ternyata bertentangan dengan ajaran islam.
Contohnya berdandan seperti wanita kafir yang tidak pernah solat berwudhu kerana takut make upnya luntur terkena air. Ini sudah sangat salah, jadi sudah jelas melanggar aturan islam.
6 Solekan Seperti Ini Rupanya HARAM Untuk Perempuan..!!!
Bagi wanita muslimah, sebaiknya hati-hati ketika ingin berdandan. Kerana 6 dandanan seperti ini rupanya haram buat wanita muslim.
1. BERLEBIHAN DALAM BERHIAS
Dandan yang diharamkan pertama adalah berlebihan dalam berhias, seperti memakan banyak masa semasa mencari kosmetik atau perhiasaan yang diinginkan. Lalu, juga menghabiskan banyak wang untuk membeli kosmetik dan juga perhiasaan tersebut.
“Sesungguhnya pembaziran itu adalah amalan syaitan, mahkluk yang sangat ingkar kepada Tuhannya,” (QS. Al-Israa ayat 27).
2. MENGHABISKAN BANYAK MASA DIDEPAN CERMIN
Sesungguhnya yang berlebih-lebihan itu sangatlah tidak baik. Menghabiskan banyak masa bersolek didepan cermin dengan berbagai macam make up adalah cara dandan yang haram untuk wanita muslim.
3. MENGUBAH CIPTAAN ALLAH
Ramai wanita sekarang ini nak cantik, tapi sayangnya kecantikkannya itu dilaknat.  Bulu kening yang ciptakan Allah dicukur nipis, kemudian diukir dengan pensel warna. Nak cakap kerja sendiri lagi cantik berbanding Allah ke ?
Rasulullah melaknat perempuan yg mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening . ( Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari )
4. MENYAMBUNG RAMBUT
Seterusnya, berhias yang haram buat wanita adalah menyambung rambut. Menyambung rambut diharamkan bagi wanita muslim kerana dapat membahayakan diri mereka sendiri.
Rasulullah SAW bersabda, “Allah melaknat wanita yang menyambung rambut dan meminta disambungkan rambutnya.” (HR. Al-Jami’ ash-Shaghir).
5. BERDANDAN MENYERUPAI LAKI-LAKI
Berdandan tidak hanya menggunakan kosmetik, juga menggunakan pakaian dan perhiasaan. Wanita yang suka berdandan dengan menyerupai laki-laki seperti menggunakan pakaian lelaki adalah haram hukumnya.
Rasulullah SAW bersabda, “Allah melaknat wanita yang menyerupai laki-laki.” (HR. Al-Jami ash-Shaghir).
6. MEMBUKA AURAT
Membuka aurat adalah haram baginya baik laki-laki maupun perempuan. Aurat hanya boleh dilihat oleh muhrimnya saja, selain itu dosa baginya.
Rasulullah SAW bersabda, “Laki-laki tidak boleh melihat aurat laki-laki lain, dan wanita tidak boleh melihat aurat wanita yang lain,” (HR. Muslim).
Tidak salah untuk kelihatan cantik, tetapi berpada-padalah dan ikutlah syariat islam. Sudah jelas jika wanita yang berdandan secara berlebihan itu sangatlah tidak baik dan bahkan berdosa. Jadi, jika anda seorang wanita muslimah, sudah semestinya anda sedari hal ini untuk terhindar dari perbuatan maksiat dan juga dosa kepada Allah.
loading...

4 Responses to " 6 Solekan Seperti Ini Rupanya HARAM Untuk Perempuan, Tapi Ramai Yang Buat Tak Tahu !!!"

  1. Hai.. sy ada foundation yang cuma perlukan 5 minit untuk bersolek. Nak tanggalkan pun snang..mesra wuduk..mudah cuci.. tak perlu pakai bedak kosmetik lain . Foundation ni sje dh buat muka awk tmbh flawless tanpa mekap tebal.. boleh ws 01133038789 (dila) utk oder..

    ReplyDelete
  2. agen judi terpercaya dengan peluang kemenangan lebih besar, segera daftar dan dapatkan royal jackpot
    dan uang jutaan rupiah dengan minimal deposit 10.000, semua hanya ada di D3W4PK segera daftar ya :* :* :*

    ReplyDelete

Didakwah