Jangan Sapu Vicks Pada Kanak-kanak Bawah 2 Tahun. Ini Risikonya…

Kongsikan di

Soalan

Dr., Sekarang sedang viral di FB tentang penggunaan Vicks ke atas bayi. Katanya, Vicks Vaporub tidak sesuai untuk kanak2 bawah 2 tahun kerana penggunaannya boleh menyebabkan sawan. Dibolehkan guna vicks baby balsam kerana ia tidak mengandungi Camphor dan sesuai untuk bayi 3 bulan sehingga kanak-kanak 5 tahun. Adakah kenyataan tersebut benar? Mohon pencerahan.

Jawapan

Kebanyakan pakar kanak-kanak mengesyorkan tidak menggunakan minyak berangin yang mengandungi camphor sebagai bahan aktif. Pihak berautoriti seperti Persatuan Pediatrik Amerika (1978) dan Badan Pengurusan Makanan USA (1983) telah mengeluarkan arahan melarang penggunaan minyak angin yang dicampur dengan Camphor melebihi 11%.

Arahan ini berdasarkan kepada beberapa kes yang dilaporkan memudaratkan bayi [1]. .Minyak tersebut adalah ramuan herba yang sejak turun temurun digunakan bagi melegakan pernafasan bayi. Terdapat kes yang dilaporkan bayi akan mengalami keracunan minyak yang mengandungi camphor. Keracunan ini adalah akibat terhidu dan tertelan sehingga mengakibatkan sawan [2] dan muntah serta hiperaktif [3].


Walaupun kebanyakkan atas pada skala kecil dan dikongsikan dalam bentuk kajian kes serta bukan RCT, semua pihak diminta berhati-hati dalam menggunakannya adalah lebih baik.

Amaran ini juga dikeluarkan oleh pihak farmasi bahawa minyak tersebut tidak sesuai untuk kanak-kanak yang berumur bawah dari 2 tahun. Manakala minyak berbentuk balsam boleh digunakan untuk bayi lebih dari 2 bulan [4].


Rujukan:

[1] Camphorated oil: Endangered canadian Children.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1337979/?page=1
[2] Kes sawan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19403490
[3] keracunan muntah dan hiperaktif.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693855
[4] Saranan dari pihak farmasi.https://twitter.com/UbatOhUbat/status/744547896377253888

Sumber: FB Page Dr Suhazeli Abdullah
loading...

0 Response to "Jangan Sapu Vicks Pada Kanak-kanak Bawah 2 Tahun. Ini Risikonya…"

Post a Comment

Didakwah