Hati-Hati, Faedah yang Diperolehi dari Simpanan Bank Adalah Riba. Baca Ini

Kongsikan di



Soalan : Saya seorang ahli perniagaan. Saya menyimpan wang di bank untuk kemudahan urusan perniagaan dan keselamatan harta saya. Apakah hukum faedah yang saya perolehi dari bank tersebut.

Jawapan : Faedah- faedah yang diambil oleh penyimpan dari bank konvensional adalah riba yang hukumnya haram. Riba ialah setiap pertambahan yang disyaratkan keatas modal iaitu apa yang diperolehi bukan melalui perniagaan atau sebarang usaha, sebagai tambahan keatas modal.
Oleh itu Allah S.W.T berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman! Patuhlah kamu kepada Allah dan tinggalkanlah sisa-sisa riba, kalau kamu betul-betul orang yang beriman (278 Surat Al Baqarah).

Faedah- faedah tambahan kepada modal diperolehi tanpa sebarang perkongsian, usaha, mudharabah atau sebagainya, dikatakan riba.

Islam tidak mengharuskan sesiapa untuk mempertaruhkan modal dan kemudian mengambil keuntungan yang telahpun ditetapkan. Sekalipun dia ahli kongsi yang sebenar, dia wajar menanggung bukan sahaja keuntungan, malah kerugian juga. Jika untungnya sedikit, dia berkongsi pada yang sedikit dan jika untungnya banyak, dia berkongsi yang banyak dan jika dia rugi, dia tidak berhak mendapat apa-apa. Inilah erti sebenar perkongsian.

Faedah bank itu tidak halal untuknya dan tidak harus mengambilnya. Dia juga tidak boleh menilainya untuk dizakatkan bersama wangnya yang lain yang disimpan di bank. Faedah ini haram, bukan miliknya dan bukan milik bank sendiri. Benda yang haram tidak boleh dimiliki. Haruslah baginya mengambil dan memberi kepada projek sukarela dan sebagainya yang dirasakannya dapat memberi kebaikan atau maslahah kepada semua makhluk Allah seperti jambatan, tandas awam dan perhentian bas.

Harta yang haram bukanlah milik sesiapa. Faedahnya pula bukan menjadi milik bank ataupun penyimpan, sebaliknya hendaklah ia menjadi milik kepada kepentingan awam. Ia tidak perlu untuk dizakatkan(disucikan) kerana zakat tidak boleh menyucikan harta haram, yang boleh menyucikannya ialah dengan mengeluarkannya (mengasingkannya).

Oleh itu bersabda Rasulullah S.A.W.:
“ Sesungguhnya Allah tidak menerima sedekah (zakat) daripada pengkhianat.” (Diriwayatkan oleh Muslim).

Sumber: Fatwa Negeri Selangor
loading...

0 Response to "Hati-Hati, Faedah yang Diperolehi dari Simpanan Bank Adalah Riba. Baca Ini"

Post a Comment

Didakwah