SAKIT SENDI:PANTANG-PANTANG KETIKA SAKIT

Kongsikan di



Sendi ialah bahagian yang menyambung satu anggota tulang dengan anggota tulang yang lain, seperti sendi lutut, sendi bahu, sendi jari  dan sebagainya.


Dalam keadaan yang normal semua sendi-sendi itu mudah digerak-gerakkan, terutama untuk sesuatu tujuan seperti untuk berjalan, untuk makan dan sebagainya.


Allah jadikan setiap hujung tulang-tulang sendi itu bertutup dengan selaput sendi atau rawan yang fungsinya amat penting untuk mencegah daripada berlakunya pergesiran antara tulang yang bersambung itu. Ia juga bertindak sebagai pelapit atau pengalas bila sesuatu keadaan yang megejutkan berlaku, seperti terjatuh atau terhantuk.


Semua sendi diliputi oleh selaput sendi tersebut yang dilapisi sebelah dalamnya oleh sejenis anggota yang dipanggil selaput synovial. Selaput synovial ini mengeluarkan sejenis cecairan yang licin yang dipanggil selaput synovial. Ia memelihara selaput sendi yang kejadiannya tidak mempunyai urat darah dan berfungsi melicinkan sendi, supaya dapat bergerak dengan mudah dan lancar.

Tapi sendi-sendi itu akan terasa sakit atau sengal-sengal bila kedua hujung tulang bersambung itu bergesel antara satu sama lain andainya rawan-rawan yang menjadi pelapis itu rosak atau koyak, menyebabkan sendi-sendi itu tidak lagi mempunyai pelapik atau pengalas seperti biasa.


Jika berlaku pergesiran sendi-sendi itu ianya amatlah menyakitkan. Sendi-sendi itu menjadi sakit, selepas terlalu banyak digunakan atau terabai tanpa dipergunakan beberapa lama.

Sendi-sendi itu juga sakit bila berlaku radang pada selaput synovial. Ianya berlaku tepat di mana di mana selaput sendi bertemu. Rasa sakit itu mungkin berlaku secara timbul tenggelam atau secara berkala.  Ia boleh menyebabkan seseorang kehilangan selera makan, demam, berat badan menurun, merasa letih dan lemah tanaga.

Penyakit sendi ini lebih banyak menyerang orang-orang tua daripada orang-orang muda, orang-orang yang gemuk lebih daripada orang-orang yang kurus, dan kaum wanita lebih ramai dari kaum lelaki, duda-duda lebih banyak menghidap penyakit sendi lutut, iaitu dengan kadar dua kali ganda lebih ramai daripada lelaki yang berkahwin, dan mereka yang terlibat dalam sukan mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat sakit lutut jenis ini daripada mereka yang tidak terlibat dalam sukan.

Pada mula-mulanya penghidap-penghidap sakit sendiri ini merasa sakit dan kejang pada sendi pada sebelah pagi.

Sejak kebelakangan ini kian ramai penduduk dunia yang menghidap penyakit sendi. Pada tahun 1999 seramai 37 juta rakyat Amerika menderita penyakit sendi. Ini bererti satu daripada 3 keluarga rakyat Amerika menghidap penyakit sendi, sdangkan pada tahun 1957 rakyat Amerika yang menghidap gangguan penyakit sendi hanya kira-kira seramai 8 juga orang sahaja.




Setiap tahun ia menelan lebih dari 13 billion dolar untuk merawat penyakit sendi di Amerika, namun begitu ia tidak bermakna jika dibandingkan dengan penderitaan yang harus ditanggung oleh penghidap-penghidap penyakit sendi itu sendiri. Wang ringgit tidak dapat membeli kesakitan.

Makan Untuk Rawatan

Persis dengan kebanyakan penyakit-penyakit yang lain, makanan mempunyai kesan-kesan tertentu terhadap penyakit. Makanan untuk mencegah dan makanan untuk merawat. Demikian juga dengan penyakit sendi. Ada makanan-makanan untuk mencegah dan makanan untuk merawat.

Makanan yang patut dikurangi ialah daging merah, sebaik-aiknya sekali seminggu sudah memadai, demikian juga perlu dikurangi berbagai-bagai jenis daging yang diproses, organ-organ dalaman haiwan, saperti paru-paru, buah pinggang, otak, hati dan seumpamanya, kulit ayam, makanan-makanan garing, makanan-makanan yang dihasilkan dari tenusu yang kaya dengan lemak.

Sebaliknya pula makanan-makanan yang perlu diambil untuk menjaga kesihatan dan memperolehi tenaga yang setinggi-tingginya ialah banyak makan buah-buahan, semua kacang dan lintel, pasta, biji-bijian dan banyak minum air putih, susu tanpa lemak dan makanan yang diperbuat dari kacang soya.

Di samping itu ada beberapa jenis herba yang dipercayai berkesan untuk merawat dan mencegah penyakit sendi iaitu bawang putih. Bawang putih juga berguna untuk penyakit-penyakit lain. Ia juga dikatakan dapat merangsangkan sistem kekebalan badan.

Penghidap penyakit sendi lutut yang obes, tentu lebih menderita kesakitannya daripada mereka yang tidak obes badannya, kerana beban yang ditanggung oleh lututnya berkurangan. Justeru jauhkan obesiti.

Gambaran penyakit sendi ini bukanlah memberi petunjuk bahawa penghidap-penghidap penyakit sendi terpaksa hidup menyingkir dan terasing dan terpenjara dengan penyakit sendinya. Tapi mereka mestilah merawat penyakit yang menimpanya itu, dan mematuhi segala peraturan yang diberikan oleh pakar-pakar, termasuklah mengawal pemakanan dan juga mempunyai pandangan hidup yang positif.




Sumber : pondokrahmat
loading...

0 Response to "SAKIT SENDI:PANTANG-PANTANG KETIKA SAKIT"

Post a Comment

Didakwah