Perniagaan Paling Menguntungkan Di Bulan Ramadhan

Kongsikan di


Sarjana usahawan bersetuju bahawa lebih 90% perniagaan yang dijalankan oleh mereka secara sepenuh masa mengalami kerugian dan tutup pada tiga tahun yang pertama. Angka ini sentiasa menghantui para usahawan yang mahu dan telah berjinak-jinak dalam dunia perniagaan.

Namun, perniagaan yang ini tidak perlu tunggu habis tahun pertama, bahkan sebulan sahaja sudah cukup untuk meraih keuntungan yang berganda-ganda malah luar biasa.

Syaratnya mudah sahaja, berpuasa di siang hari selama sebulan seperti mana yang telah difardukan, melakukan amal ibadah seperti yang telah dituntut tanpa menguranginya tetapi perbanyakan.

Jangan risau, pulangannya sudah pun dijanjikan! Nah, perniagaan apakah itu?

Khutbah Rasulullah Pada Akhir Bulan Syaaban

Menurut Salman al-Farisi, Rasulullah menyampaikan khutbah pada akhir bulan Syaaban dan salah satu isinya ialah:

“Oleh itu, perbanyakanlah empat perkara pada bulan Ramadhan. Dua perkara bagi mendatangkan keredhaan Allah dan dua perkara lagi yang sangat kamu harapkan.

Dua perkara yang pertama adalah mengakui dengan sesungguhnya bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan memohon keampunan-Nya.

Dua perkara yang sangat kamu perlukan adalah memohon syurga dan perlindungan dari neraka.”
Hadis diriwayat oleh Ibnu Khuzaimah

Bagaimanakah Caranya Untuk Mendapatkan Empat Perkara Ini?

Tidak lain dan tidak bukan, melalui perniagaan yang melibatkan dua komponen utama iaitu jiwa dan harta benda orang yang beriman di bulan Ramadhan.

Allah telah berfirman di dalam Surah At-Taubah, ayat 111:

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga.”
Orang yang beriman pasti merindui kehadiran bulan Ramadhan kerana di dalamnya terdapat banyak kelebihan seperti:

#1. Mendapat tawaran pengampunan terhadap dosa-dosa yang lalu
#2. Pahala yang berlipat kali ganda yang hanya terdapat dalam bulan Ramadhan
#3. Tiga pintu dibuka iaitu pintu rahmat, pintu langit dan pintu syurga
#4. Satu pintu ditutup yakni pintu neraka
#5. Dikurniakan malam Lailatul Qadar

Inilah bonus yang sangat ditunggu-tunggu oleh kita. Perniagaan yang tidak memerlukan modal yang banyak, tetapi mendapat ganjaran yang berlebihan.

Strategi Meraih Keuntungan

Seharusnya kita sudah mula menyusun strategi untuk meraih keuntungan yang telah pun dijanjikan oleh Allah ini. Antara amalan yang boleh dibuat penambahbaikan ialah:

#1. Solat di awal waktu
#2. Mencintai sedekah
#3. Memakmurkan masjid
#4. Membaca Al-Quran pada setiap hari malah bertadabbur

Pada bulan Ramadhan, kita buat kebaikan sedikit, tetapi dibalas pahala yang banyak. Buat kebaikan banyak, lagi bertambah-tambah pahalanya. Semoga amalan di bulan Ramadhan boleh menjadi titik permulaan untuk lebih istiqamah pada bulan berikutnya.

Jauhkan Muflis di Bulan Ramadhan!

Elakkan menjadi orang yang muflis terutamanya terhadap perkara yang sangat mudah kita terlepas pandang, seperti:

#1. Mengumpat
#2. Menyakiti hati orang lain
#3. Tidak tahan sabar
#4. Nafsu yang boleh mengundang pembaziran
#5. Tidur yang berlebih-lebihan

Perniagaan Yang Dijamin Tidak Rugi

Terdapat 3 jenis perniagaan yang dijamin Allah tidak akan rugi iaitu membaca Al-Quran, mendirikan solat dan bersedekah. Seperti mana firman Allah:

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian”.
Surah Fatir, Ayat 29
Sahabat, jangan lepaskan peluang untuk menjadi orang yang kaya di akhirat sana!

Teringat saya dengan status facebook Ustaz Umar Mohammad Noor:

“Para ‘peniaga dunia’ telah merancang untuk meraih keuntungan sebanyak-banyaknya di bulan Ramadhan nanti. Wahai ‘peniaga akhirat’, apa rancanganmu?”

SUMBER
loading...

2 Responses to "Perniagaan Paling Menguntungkan Di Bulan Ramadhan"

  1. hy guys ingin nmendapatkan uang jutaan rupiah gak ^^
    ayo segera bergabung dengan saya di F/A/N/S/P/O/K/E/R
    disini hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian semua bisa menang jutaan rupiah lo
    ayo tunggu apa lagi kami tunggu ya pendaftarannya ^^

    ReplyDelete
  2. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete

Didakwah