مَسْحُ الرَّقَبَةِ أَمَانٌ مِنَ الْغِلِّ يَوْمَ القِيَامَةِ
Maksudnya: “Menyapu sebahagian leher itu aman daripada belenggu pada hari Akhirat”. [Lihat: Ihya’ Ulum al-Din, 134/1]
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah
SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli
keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang
mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Berdasarkan hadith di atas, kami akan
mendatangkan beberapa pendapat ulama’ dalam menilai hadith ini. Ini
kerana, hadith ini dinyatakan di dalam kitab Ihya’ bahawa ia adalah
daripada Nabi SAW dan hadith ini juga masyhur dalam kalangan fuqaha’
terkemudian yang bermazhab al-Syafie.
Pendapat-Pendapat Ulama’ Berkaitan Hadith Ini
Antara ulama’ yang menilai dan memberi komentar terhadap hadith ini adalah:
- Pertama: Imam al-Iraqi mengatakan bahawa hadith yang dimuatkan oleh Imam al-Dailamiy di dalam musnad al-Firdaus daripada hadith Umar sebagai hadith yang dhaif. [Lihat: al-Mughni ‘an Haml al-Asfar, 158/1]
- Kedua: Imam al-Nawawi:
قَوْلُ الْغَزَالِيِّ إنَّ مَسْحَ
الرَّقَبَةِ سُنَّةٌ لِقَوْلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَسْحُ
الرَّقَبَةِ أَمَانٌ مِنْ الْغُلِّ فَغَلَطٌ لِأَنَّ هَذَا مَوْضُوعٌ
لَيْسَ مِنْ كَلَامِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: “Kata-kata al-Ghazali
bahawa menyapu tengkuk adalah sunnah berdasarkan hadith Nabi SAW:
“Menyapu sebahagian tengkuk itu aman daripada belenggu pada hari
Akhirat”. Ini merupakan kesalahan yang telah dilakukan oleh Imam
al-Ghazali kerana ini (hadith) adalah palsu dan bukan daripada perkataan
Nabi SAW ”. [Lihat: al-Majmu’, 465/1]
- Ketiga: Imam Ibn Mulaqqin menilai hadith ini sebagai teramat gharib (ganjil) dan tidak diketahui siapa yang mentakhrijkannya selepas mengkaji berkaitannya. [Lihat: al-Badr al-Munir, 221/2]
- Keempat: Syeikh Mulla Ali al-Qari setelah mendatangkan pendapat al-Nawawi bahawa hadith ini adalah palsu. Aku katakan: Di sana terdapat riwayat daripada Abu Ubaid al-Qasim daripada al-Qasim bin Abdul Rahman daripada Musa bin Tholhah telah berkata:
مَنْ مَسَحَ قَفَاهُ مَعَ رَأْسِهِ وُقِيَ مِنَ الْغُلِّ
Maksudnya: “Menyapu hujung tengkuk bersama kepalanya akan dijauhkan daripada belenggu”.
وَالْحَدِيثُ مَوْقُوفٌ إِلَّا أَنَّهُ فِي
الْحُكْمِ مَرْفُوعٌ لِأَنَّ مِثْلَهُ لَا يُقَالُ بِالرَّأْيِ
وَيُقَوِّيهِ مَا رُوِيَ مَرْفُوعًا مِنْ مُسْنَدِ الْفُرْدَوْسِ مِنْ
حَدِيثِ ابْنِ عُمَرَ لَكِنَّ بِسَنَدٍ ضَعِيفٍ وَالضَّعِيفُ يُعْمَلُ بِهِ
فِي فَضَائِلِ الْأَعْمَالِ اتِّفَاقًا وَلَذَا قَالَ أَئِمَّتُنَا إِنَّ
مَسْحَ الرَّقَبَةِ مُسْتَحَبٌّ أَوْ سُنَّةٌ
Hadith ini adalah mawquf tetapi
hukumnya adalah marfu’. Ini kerana, kata-kata seumpama ini bukan
merupakan pendapat (seseorang) semata-mata. Bahkan, ia dikuatkan lagi
dengan apa yang diriwayatkan secara marfu’ di dalam musnad al-Firdaus
daripada Ibn Umar RA tetapi dengan sanad yang dhaif. Hadith dhaif boleh
diamalkan dalam fadhail al-A’mal (fadhilat amalan) secara sepakat.
Dengan itu, berkata imam-imam kami bahawa menyapu tengkuk adalah
digalakkan atau sunnah”. [Lihat: al-Asrar al-Marfu’ah, 315/1]
Setelah melihat pendapat di atas, kami
cenderung untuk mengatakan bahawa hadith tersebut bukanlah daripada
Nabi SAW sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi dan beberapa
imam-imam yang lain seperti Imam Ibn al-Qayyim di dalam Zad al-Ma’ad.
Walaubagaimanapun, amalan ini menjadi amalan oleh sebahagian para
fuqaha yang bermazhab al-Syafie dan al-Hanafi kerana mereka berpendapat
bahawa hal ini adalah sunat. Di dalam kitab Fiqh al-Islamiy yang
dikarang oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili bahawa menyapu tengkuk
adalah termasuk di dalam adab-adab ketika berwudhuk. Akan tetapi, jumhur
fuqaha’ tidak mengatakan bahawa perbuatan tersebut adalah sunnah,
bahkan ia adalah makruh kerana ia termasuk ghuluw (melampau) di dalam
agama. [Lihat: Fiqh al-Islamiy wa Adillatuhu, 405,406/1]
Penutup
Kesimpulannya, para ulama’ yang
mengamalkan amalan tersebut berdasarkan ijtihad dan pendapat mereka.
Sebagaimana yang kita ketahui, di dalam sebuah hadith yang menceritakan
kelebihan ijtihad.
- Daripada Abdullah bin Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا حَكَمَ الحَاكِمُ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَصَابَ فَلَهُ أَجْرَانِ، وَإِذَا حَكَمَ فَاجْتَهَدَ ثُمَّ أَخْطَأَ فَلَهُ أَجْرٌ
Maksudnya: “Apabila seorang hakim itu
mengadili dan berijtihad, kemudian ijtihadnya itu benar maka baginya
dua pahala. Adapun jika hakim itu mengadili dan berijtihad, kemudian
ijtihadnya itu tidak tepat baginya satu pahala”. [Riwayat al-Bukhari (7352)]
Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita
kefahaman di dalam agama serta memelihara lidah kita daripada berdusta
di atas nama Nabi SAW. Amin.
Wallahua'lam
Sumber: Mufti Wilayah
loading...
0 Response to "Hadith Tentang Membasuh Leher Ketika Berwudhu'"
Post a Comment